Autor Entropy přivezl do Londýna klikující double-decker

Klikující double-decker z dílny Davida Černého dorazil do Londýna

Klikující double-decker z dílny Davida Černého dorazil do Londýna Zdroj: Reuters

Sochař David Černý předvedl další ze svých originálních děl. Tentokrát je to tradiční patrový londýnský autobus, takzvaný double-decker, který bude stát před olympijskou vesnicí v Islingtonu, kde se ubytuje i česká výprava. Pod Černého rukama ale autobus doznal jistých změn - Černý mu z boků připevnil obrovské plechové paže, které v pravidelných intervalech těžké vozidlo zvedají tak, jako kdyby dělalo kliky. Zadní část autobusu je zvenčí dotvořena do podoby lidského pozadí.

Autobus při pohybu nahoru a dolů vydává zvuky, které mohou evokovat sportovní úsilí. Sám autor ale příliš nechce své dílo komentovat, věří, že se Londýňanům i sportovcům bude líbit. Bude slavnostně odhaleno v úterý. V Českém domě, který v Londýně zřídil Český olympijský výbor, je bude ještě doplňovat třímetrová vzducholoď, jež bude kopií originálního díla.

Na okna autobusu se promítá reprodukce slavného díla Františka Kupky, jež je leitmotivem letošní české účasti na olympijských hrách. Amorfa - Dvoubarevná fuga z roku 1912, která je jedním z prvních děl abstraktního malířství na světě, se s pohybem autobusu rozhýbe. Z geometrických linií v modré a červené barvě se stává struktura podobná cévní soustavě v lidském těle. Barevně také video odpovídá trikoloře z české vlajky; barvy české zástavy jsou stejné jako na vlajce britské a postupným přeléváním barev se tak symboly obou zemí spojují.

Na místě tabulky s číslem pak má autobus nápis Cirkus Černý a rok 2012. Vyřazený londýnský autobus byl zakoupen v Nizozemsku. Na tom, aby z něj vzniklo umělecké dílo, pracovalo šest lidí, důležité bylo kromě precizní výroby obrovských kloubových paží také například spočítat mechanické parametry, sedmitunový kolos se zvedá do výšky několika metrů a dosedá zpět na zem naprosto plynulým pohybem bez jakéhokoli záchvěvu.

Černého nové dílo pravděpodobně v místě olympijských her nevyvolá tak bouřlivou odezvu, jako tomu bylo v případě jeho Entropy odhalené na začátku českého předsednictví Evropské unii v lednu roku 2009. Entropa pohrávající si s některými stereotypy a klišé spojenými s evropskými národy vedla dokonce k několika oficiálním státním protestům. Mnoha lidem se ale naopak líbila. Dílo vzniklo na objednávku českého státu, autor však jeho představitele mystifikoval, když je vydával za kolektivní dílo tvůrců ze všech tehdejších členských zemí EU.

Někteří z ministrů tehdejší české vlády sice dílo před jeho odhalením v Bruselu viděli, považovali je však za práci i zahraničních tvůrců. Kontroverze s dílem spojené vedly k tomu, že byla Entropa odvezena dříve, než české předsednictví skončilo. Předčasně tehdy během českého předsednictví skončila i vláda Mirka Topolánka. Ani zkušenost, kterou český stát s Entropou učinil, neodradila Český olympijský výbor od toho, aby nabídl Černému spolupráci na své prezentaci v Londýně.