Boháči se vracejí na moře, zájem o luxusní lodě po krizi opět roste

Jednou z největších privátních jachet světa je Serene z dílen italské loděnice Fincantieri. V roce 2011 ji dokončila pro ruského vodkařského magnáta Jurije Schefflera

Jednou z největších privátních jachet světa je Serene z dílen italské loděnice Fincantieri. V roce 2011 ji dokončila pro ruského vodkařského magnáta Jurije Schefflera Zdroj: profimedia.cz

Azzam, se 180 metry nejdelší jachta světa, byla postavena v roce 2013 pro saúdskoarabského prince Al-Valíd bin Talála
Druhou příčku stále drží Eclipse miliardáře Romana Abramoviče z roku 2008
Jachta Dubai šejcha Muhammada ibn Rašíd al-Maktúma zaostává za plavidlem Romana Abramoviče jen o jeden metr
Jachta Al Said ománského sultána Kábúse bin Saíd bin Tajmúr as-Saída
Pětici největších luxusních jacht světa uzavírá Prince Abdulaziz s délkou 147 metrů. Oproti předcházejícím superlodím nebyla postavena v posledních letech, ale už v roce 1984. Plavidlo vlastní král Saúdské Arábie Abdalláh ibn Abd al-Azíz
5
Fotogalerie
Největší boháči světa se vracejí na moře a opět nakupují jachty. Zájem o luxusní motorové lodě se dostal na předkrizové hodnoty, když pomohli především američtí a ruští magnáti.

Sektoru takzvaných superjachet, tedy lodí delších než 24 metrů, trvalo ozdravení po finanční krizi déle než jinému zbytnému zboží. Poptávka ze strany světových miliardářů se ale v prvním pololetí zvedla. Jak uvádí agentura Bloomberg s odvoláním na prodejce a výrobce lodí, růst je dán i snížením cen.

Za prvních šest měsíců roku se prodalo 221 superjachet, což představuje meziročně více než 30procentní růst, vyplývá z údajů Boat International Media. Nejhorším bylo první pololetí roku 2009, kdy se superjachet prodalo jen 74, protože magnáti řešili jiné starosti.

Jachta se šesti bazény

Zatím největší lodí, která byla letos spuštěna na moře, je 140metrová Victory italské loděnice Fincantieri. Jde o devátou nejdelší motorovou jachtu v historii. Plavidlo má sedm palub, šest bazénů a zaplavovací garáž pro 14metrovou loď, která dopravuje posádku na břeh v místech, kde se nedá kotvit přímo v přístavu.

OBRAZEM: Největší luxusní jachty světa

Na dobývání rekordů však zaděláno není. „Kupci jsou dnes rozumnější a obecně se drží toho, že méně je někdy více. Klienti chtějí nejvyšší kvalitu, nikoli nejdelší loď,“ řekl deníku Financial Times Chris Cecil-Wright, který tyto lodě prodává 20 let.

O něco pozadu za samotným prodejem zatím pokulhává stavba nových lodí delších než 24 metrů. Podle serveru Superyacht Intelligence se takových nyní staví 360 a do konce roku se toto číslo zvýší na 411, čímž pouze vyrovná loňský rok a nadále zůstane s odstupem pod vrcholem roku 2008, kdy bylo rozestavěno 587 lodí.