Branky? Body? Kdepak. „Nejdůležitější“ je dobře vypadat
Výsledky i historie klubu, to jde stranou. Tady se nevyhrává na trávníku ani na ledě. Má tým skvělé obránce i útočníky, ničí soupeře? To nehraje roli. Nejdůležitější přece je, jak hráči v dresech vypadají.
Alespoň pro tuto chvíli pro módní návrhářku a stylistku Kamilu Brůčkovou. Sedmička ji oslovila, aby se podívala na fotbal a hokej v Břeclavi a Hodoníně z estetické stránky. Je to ten nejhnusnější dres na světě, z ní klasická odpověď fanoušků na otázku, jak hodnotí soupeřovu barevnou kombinaci. Za maximální objektivnost při posuzování sportovních úborů tak ručí profesionálka. Prostor ale dostali i příznivci klubů.
HC Břeclav
Fanoušek tohoto klubu má dvě nejoblíbenější barvy – žlutou a modrou. Dres poutá oči ještě znakem lva. Tým používá dvě kombinace – s převahou žluté, nebo s převahou modré.
„Žlutá je barva ega. Znamená: Náš tým je ten nejlepší, my to vyhrajeme! Naopak modrá je barvou komunikace, je to barva mužská,“ vysvětluje Brůčková. Pozitivně hodnotí i rozložení barev. „Reklama a vzor jdou vodorovně, tudíž hráč působí, že má jasnou strategii a věří si. Ví, co chce,“ doplňuje odbornice.
Dlouholetý fanoušek Břeclavi Jaroslav Kudlík s hodnocením profesionálky souhlasí. „Na dresech bych neměnil vůbec nic. Ani mi nevadí reklamy, podobně to mají všechny kluby,“ podotýká Kudlík, který má doma dokonce dva dresy břeclavských Lvů. „Ale paradoxně oba v modrém provedení, i když se mi mnohem víc líbí ty žluté,“ říká s úsměvem fanoušek.
SHK Hodonín
Oranžová a modrá, to jsou barvy, které vyznává každý příznivec mužstva SHK Hodonín. Na dresech hokejového týmu s přezdívkou Drtiči je dominantní klubový znak.
„Dres působí, jakoby vyzařoval bojovnou náladu. Barvy jsou pěkně sladěné. Ze vzoru dresu se dají vyčíst přesné a ostré hrany, které směřují do středu. Jde o oblast emocí. Proto hráč ví, co chce, a jde tvrdě za svým cílem,“ říká stylistka.
Podle Brůčkové působí hráči Hodonína nebojácně. „Hrany vzoru vyzařují ostrost hráče, protože on je ten, který nemá z ničeho a nikoho strach,“ všímá si návrhářka.
Fanoušek Hodonína Jan Hochman si myslí, že dresy jeho týmu patří k nejvýraznějším v soutěži. „Budí díky barvám i vzhledu přirozený respekt a jsou určitě jedny z nejhezčích v druhé lize,“ tvrdí hrdě Hochman.
Pamatuje si i dobu, kdy jeho oblíbené mužstvo vyznávalo jiné barvy. „Dlouhá léta jsme byli zvyklí na zeleno-černou kombinaci. Myslím si ale, že si fanoušci na staronovou oranžovou a modrou barvu brzo zvykli,“ soudí Hochman.
MSK Břeclav
Kdo nemá rád bílou a modrou, nemůže být fanoušek fotbalistů Břeclavi. Na prsou nosí hráči znak klubu a hlavního sponzora. Fotbalisté mají dvě sady – bílou s krátkým rukávem a modrou s dlouhým rukávem.
„Mám dojem, že bílé dresy jsou vhodné spíše pro baletky nebo na svatební pánský oblek. Fotbalového hráče si v bílé rozhodně nepředstavuji. Působí to mužsky až příliš jemně. Žádný náboj, nikoho to nenaštve,“ kritizuje Brůčková. Pro modrou sadu dresů má naopak uznání. „Modrá je totiž barva mužská,“ vysvětluje expertka.
Z hodnocení nevychází dresy MSK nejlépe, pochopení měla Brůčková spíše pro minulou sadu. Fotbalisté Břeclavi totiž donedávna nosili žluto-modré a bílo-modré dresy s pruhy (na snímku dole). Fanoušek Jaroslav Kicl je spokojený jak s aktuálním úborem hráčů, tak starou sadou dresů. „Dresy jsou moc hezké. Minulá sada měla taky něco do sebe, ale dresy, které mají fotbalisté v poslední době, jsou parádní. Určitě bych na nich nic neměnil,“ říká Kicl.
RSM Hodonín
Červená je barvou hodonínských fotbalistů. Jejich dresy ještě decentně doplňuje bílá a černá barva. Výrazný prvek ale chybí.
„Červená je barva energická, to ano, více bych ale rozdělila černou barvu do všech částí dresu. Bílá je decentní, trošku dres zjemňuje,“ hodnotí návrhářka. Pozastavila se i u další části fotbalové výstroje. „Podkolenky jsou moc červené, určitě by to chtělo zvolit jinou barvu,“ radí Brůčková.
A co na to fanoušek? Třeba Václav Přikryl by dres svého oblíbeného týmu měnil jen minimálně. „Možná by bylo vhodné, kdy měli hráči na prsou logo nějakého sponzora. Bylo by jasné, že máme podporu významné firmy,“ přemýšlí Přikryl.