Břehy Ostravice. Džungle místo stezky

Projet na kole podél Ostravice od centra do Kunčic je téměř nemožné. Redaktoři Sedmičky to zkusili.

Sednout na kolo a vyrazit po pravém břehu Ostravice směrem na Beskydy? Momentálně je to trasa jen pro dobrodruhy. Kdo se tudy vypraví, ať počítá s tím, že kolo spíše ponese, než aby se na něm vezl. „Jednou tady bude snad velké korzo spojující centrum s nejlidnatější částí města, Jihem. Třeba Frýdek-Místek promenádu kolem řeky dávno využívá,” říká Pavel Matějka ze sdružení Ostravští kolaři. V Ostravě je bohužel stále vše jinak. Cestu společně s fotografem začínáme u Hradní lávky na levém břehu řeky a jedeme na jih. Hned pod mostem u Černé louky nás vítá hlasitý štěkot psů. Své chatrče tu mají bezdomci.

Průzkum terénu

Následuje služební vjezd na staveniště Karoliny a téměř naproti němu pak nepoužívaný most. Dříve přes něj byla jen závora, nyní zde cyklisty vítají betonové bloky. Nezbývá, než se kolem nich protáhnout. Hustým křovím. A pak přeskákat koleje vedoucí k nedaleké vlečce na Zárubku. Následuje džungle. Úzká pěšina bojuje o přežití s všudypřítomnou křídlatkou. A blížíme se do Kunčiček. Rozbahněné úpravy dříve kalových rybníků. Až to tady jednou bude zelené, mnozí Ostravané svůj kus města možná ani nepoznají. Teď je tu bahenní břečka. Před ulicí Rudnou stojí originální most. Nevede vůbec nikam. A pak splav s úhledným domečkem pro správce. Kdo by to kousek od Rudné čekal? Pravá džungle tu končí a následuje relativně příjemná cesta, byť asfalt to rozhodně není. Po pěti kilometrech od Hradní lávky jsme na cyklostezce v Kunčicích. Je plná lidí, stejně jako už upravené břehy řeky kolem.
Brzy snad bude podobně vypadat i úsek do centra. „Dříve k tomu vedení města nemělo vůli, snad se teď brzy dočkáme,“ doufá Matějka. Popisuje, jak pohodlně se právě kolem řek dostávají do center lidé v Mnichově nebo ve Vídni. „Tam je to výborně vymyšlené,“ pochvaluje si Matějka.
Podle údajů z ostravského magistrátu má stát zhruba desetikilometrová cyklostezka mezi Hrabovou a soutokem Odry s Ostravicí 111 milionů korun. První úsek, v centru, začnou dělníci stavět už letos. Hotový má být v roce 2012. To džungle i bahno zmizí. Snad.