Zatímco v současnosti je carsharing dominantní především v severní Americe, v roce 2024 ho vystřídá region Asie a Tichomoří (s celkovým podílem 34 procent), následovaný Evropou (32 procent). Severní Amerika by měla mít v roce 2024 podíl 23 procent, uvádí Navigant Research.
Carsharingové programy aktuálně existují ve třiceti zemích na pěti kontinentech. V současné době funguje po světě více než 40 carsharingových společností, které se starají o 2,4 milionu zákazníků.
Co stojí za stále rostoucí popularitou carsharingu? Poptávku žene jeho finanční výhodnost. A pak také to, že člověk nemá s autem žádné starosti. Prostě ho odstaví.
Automobilky: nadšení i pochyby
V Evropě se sdílení automobilů rozjelo naplno poměrně nedávno - v roce 2013. Někteří automobiloví výrobci totiž přece jen potenciál car sharingu oceňují. V Evropě jsou hlavními tahouny Daimler a BMW, kteří jsou aktivní i na americkém trhu. Přidává se rovněž Fiat.
Naopak zdrženlivější postoj zaujal Volkswagen. Sdílení aut testoval se svými vozy v Hannoveru a plánoval službu nabídnout v několika městech. Od skončení testů však nad novým byznysem pochybuje. Podle obchodníků automobilky z Wolfsburgu prý nebude rentabilní.
BMW (provozují službu DriveNow) a Daimler (Car2Go) zatím na sdílení aut vydělávají jen v některých evropských městech. Oba koncerny však shodně tvrdí, že zisk není hlavním cílem. Chtějí podchytit nové zákazníky, především mladé lidi.
BMW ve spolupráci s půjčovnami Sixt nabízí ve čtyřech německých městech a v San Francisku flotilu 2300 aut plus 110 elektromobilů. Právě od půjčování nejnovějších vozů poháněných akumulátory si automobilka slibuje, že si na ně zákazníci DriveNow zvyknou a později si je koupí.
Carsharing v Česku |
---|
Car sharing v Česku v poslední době prudce roste. Jak uvádí nedávno založená Asociace českého carsharingu, v Česku nyní jezdí více než 100 sdílených automobilů, které jsou k dispozici v pěti městech (Praha, Brno, Liberec, Ostrava, Plzeň). Ještě v roce 2010 jezdila po silnicích jen čtyři sdílená auta, tvrdí Asociace. V Česku prý převažuje model, kdy poskytovatel carsharingové systému dává k dispozici auta, jejichž je provozovatelem. |