Češi na Yelp: nejčastěji hodnotí obchody a restaurace, ale i sochy

Yelp

Yelp Zdroj: NYSE

Služba Yelp publikující recenze místních podniků vstoupila na český trh v červenci 2013. Češi se za tu dobu stali aktivními recenzenty, desítky českých podniků mají i stovky komentářů. Přes 70 procent všech uživatelů pak vstupuje do aplikace z mobilních zařízení, téměř 60 procent přidaných fotografií pochází z telefonu.

Většina hodnocení se zaměřuje na restaurace, kavárny, obchody nebo lokální prodejce. „Každá země má svá specifika, Češi například hodně komentují farmářské trhy, místní speciality a trendy, jako je například trdelník, salátové bary nebo polívkárny,“ uvedla Michaela Plesníková, regionální manažerka Yelp.cz. Uživatelé ale komentují i sochy nebo mosty.

Podle Plesníkové zaměření recenzí koresponduje se životem uživatelů. Nakupovat chodí téměř denně, v restauracích jedí několikrát za týden, ale jen zřídka kupují nové auto nebo volají zámečníka. Vedle recenzí restaurací uživatelé v aplikaci najdou i hodnocení lékařů, místních prodejců, pošt, prádelen, nebo dokonce parků vhodných třeba pro vycházky se psy.

Yelp čeká stomiliontý komentář

Letos v březnu by se podle očekávání autorů aplikace měl celkový počet recenzí přehoupnout přes sto milionů. „Jedním z důvodů, proč Yelp expandoval do Česka, je to, že Češi patří mezi fanoušky moderních technologií a nejaktivnější uživatele elektronických přístrojů na světě. Za dva a půl roku od spuštění aplikace se počet hodnocení od českých uživatelů vyrovnává těm v jiných zemích.

„Někteří uživatelé patří k velmi aktivním, mají na svých profilech stovky recenzí, díky kterým nejen Češi, ale i turisté vědí, kam vyrazit nebo jakému podniku se raději vyhnout. Stejně jako v ostatních zemích jsou Češi převážně pozitivní. Přes 40 procent uživatelů hodnotí dané podniky pěti hvězdičkami, což je nejvyšší možný počet. Jednu hvězdičku má jen přes 10 procent hodnocení. Přes 70 procent uživatelů návštěvu daného podniku doporučí,“ popsala dále české uživatele Plesníková.

"Chytili" se i majitelé podniků

Yelp si oblíbili nejen uživatelé, ale i sami majitelé podniků. Díky aplikaci tak prý mají zpětnou vazbu a navíc pro ně doporučení od jiných uživatelů představuje nejlepší reklamu.

„Registrace byla jednou z nejlepších voleb pro propagaci. Díky aplikaci jsme získali nové zákazníky a také jsme dostali snadný nástroj, jak komunikovat s těmi stávajícími. Navíc aplikace disponuje skvělými statistickými nástroji. Každý majitel nebo manažer může okamžitě vidět veškeré statistiky, jako je počet hovorů do provozovny, počet kliků na webové stránky a spoustu dalších užitečných informací,“ popsal výhody bezplatné registrace Josef Landa, majitel kavárny Cacao.