Firmám vadí zejména služba Google Images, která od loňska zobrazuje vyhledané snímky v mimořádně velkých náhledech, které často odpovídají původnímu rozlišení nebo jej převyšují. V praxi tak nabízí cizí obsah bez kompenzace tvůrcům a majitelům.
Dalším problémem je upřednostňování vlastních specializovaných služeb ve výsledcích vyhledávání na Googlu. Jde například o nákupní rádce Google Shopping. Uživatel se přitom může mylně domnívat, že jde o přirozený výsledek vyhledávání, nikoliv o reklamu. Vyhledávač tak uživateli paradoxně může nabídnout dražší produkt nebo službu.
„Provedeme významné změny ve způsobu, jakým Google působí v Evropě. Spolupracujeme s Evropskou komisí na řešení vznesených připomínek a těšíme se na vyřešení této záležitosti,“ uvedl již dříve viceprezident firmy Kent Walker.
Evropská komise vede kvůli stejným věcem s Googlem antimonopolní řízení. Sdružení se k řízení připojilo a zároveň vyzvalo českou vládu, aby se postavila na stranu českých firem a vytvořila tlak na evropskou exekutivu, která má v červnu rozhodnout, zda dá praktikám Googlu po navržených úpravách zelenou. V případě, že se tak stane, SPIR se bude bránit u českých soudů a zároveň zahájí informační kampaň o praktikách Googlu.
Kdyby Evropská komise za určitých podmínek umožnila Googlu nabízet své služby, mohlo by to podle Jana Simkaniče ze SPIR znamenat zánik řady menších lokálních internetových firem i oslabení těch velkých.
Google má na evropském trhu internetového vyhledávání podíl přes 90 procent a postupně přes vyhledávání posiluje i své další služby. V Česku je zatím jeho pozice slabší díky silnému lokálnímu Seznamu.cz.