Co lidem vadí na městské dopravě? Zpoždění a nenavazující spoje

Zástupce českobudějovického dopravního podniku odpovídal sedmi čtenářům Sedmičky na jejich dotazy.

Bezproblémový chod téměř stotisícového města je bez městské hromadné dopravy těžko možný. Do práce, do škol či za zábavou vozí Budějičáky dopravce už více než sto let. Za tu dobu se spousta věcí změnila, naposledy v červnu. Vedení dopravního podniku zavedlo úplně nový systém jízdních řádů a linek.
Sedmička se vydala do českobudějovických ulic a ptala se přímo cestujících, co si o městské dopravě myslí. Dokonce jim umožnila, aby položili otázku vedení společnosti. Na otázky odpovídal Radek Filip, který má v dopravním podniku na starosti strategii a řízení dopravy.

Karolína Vlčková, 20 let studentka

Určité linky bych ráda viděla jezdit častěji, například jedničku. Ráda bych se tedy zeptala, jestli je možné zlepšit navazování spojů?

Filip: „Valná většina zpoždění nevzniká naší vinou. Hustota provozu individuální dopravy je v době dopravních špiček tak velká, že se kvůli tomu zpožďují i spoje hromadné dopravy. Jednička je linkou páteřní a ve špičce jezdí po deseti minutách, což je jeden z nejmenších intervalů. Jízdní řád jsme navrhli na základě poptávky po přepravě a považujeme jej za dostačující. Vzájemně provázány jsou jízdní řády páteřních linek a některých dalších linek jezdících s těmito ve společných trasách. Koordinace dalších linek, zejména těch s nepravidelným intervalem nebo jezdících podle požadavků okolních obcí, je poměrně obtížná a někdy nemožná.“

Petr Klíma, 37 let ekonom

Využívám městskou hromadnou dopravu denně, ale jezdím jen na jedné lince. Takže mi na mém spoji nevadí vůbec nic, autobusů mi jezdí dost, jsem spokojen. Jedině bych rád věděl, jestli dávají v dopravním podniku prostor pro připomínky cestujících?

Filip: „Veškeré připomínky cestujících průběžně vyhodnocujeme a v případě jejich oprávněnosti a technické proveditelnosti řešíme. Žádný z dotazů či podnětů nezůstane nezodpovězen, důkazem je i tato odpověď.“

Anna Divišová, 53 let prodavačka

Chtěla bych, aby dopravní podnik zase změnil jízdní řády. Vadí mi, že říkali, jak budou spoje na sebe navazovat, ale podle mě nenavazují. Proč jezdíme k letišti nově devatenáctkou, když jsme jezdili šestkou?

Filip: „K úpravám jízdních řádů na základě připomínek a provozního vyhodnocení dojde, avšak ne k zásadním změnám tras, jako tomu bylo v červnu letošního roku. Bude se jednat vesměs o posuny časových poloh jednotlivých spojů. Původní trasování linky šest bylo velice nevhodné. Nepřehledný jízdní řád provoz prodražoval. S ohledem na vyšší efektivitu provozu jsme proto přistoupili ke zřízení linky devatenáct, která jezdí výhradně podle objednávky Plané a Homolí. Pokud jde o číselné označení linky, jedná se o pouhou formalitu.“

Jaroslav Stehlík, 55 let dělník

Ve špičkách mají linky číslo tři a jedna vždycky minimálně půlhodinové zpoždění. Ale za to dopravní podnik asi nemůže, protože ve městě pořád nejsou pro hromadnou dopravu preferenční pruhy. Kdy budou, uskutečnila se už kvůli tomu nějaká jednání?

Filip: „V dopravních špičkách dochází ke zpožděním, avšak půlhodinová jsou spíše výjimkou. Preferenci našich spojů bychom pochopitelně uvítali, možnosti řešení jsou daleko širší než vyhrazené jízdní pruhy. O konkrétních projektech intenzivně jednáme s vedením města a je možné, že už se dočkáme v dohledné době. Jedním z projektů je koridor linky 3, jehož cílem je odstranit časové i kvalitativní bariéry v trase nejvytíženější linky v Českých Budějovicích.“

Adam Heider, 19 let student

Už kolikrát se mi stalo, že mi nenavazovaly spoje. Před změnou jízdních řádů se to nestávalo, počkal jsem si vždycky ze dvojky na desítku při přestupu třeba pět minut. Bydlím ve Vidově a k nám to jezdí jednou za dvě hodiny. Proč nemohou jezdit autobusy do Vidova častěji?

Filip: „Ve většině případů je návaznost z linky deset na linku číslo dvě přijatelná. Počet spojů zajíždějících do Vidova je závislý na objednávce tamního obecního úřadu. Otázka na četnost i jízdní řády spojů by tedy měla být směrována právě tam.“

Radek Vařta, 14 let student

Chystáte ve městě nějaké nové linky?

Filip: „Nové linky se chystají v příštím roce v souvislosti s elektrifikací části stávající autobusové linky číslo jedna, avšak dosud není o konkrétních trasách rozhodnuto. Je také možné, že dojde k úpravě nočního provozu. O novinkách samozřejmě budeme cestující včas informovat.“

Michaela Pešková, 21 let studentka

V jízdních řádech je teď větší chaos. Ale zajímalo by mě, proč jsou noční linky tak drahé. Spousta lidí se potřebuje dostat do práce a z práce, a proč mají tolik platit?

Filip: „Na úvodní část dotazu týkající se údajného chaosu nelze bez konkrétních příkladů reagovat. Na noční lince číslo padesát bylo zavedeno vyšší jízdné z ekonomických důvodů souvisejících s úspornými opatřeními v městském rozpočtu na konci roku 2009. Nyní máme připraven návrh na opětovné zavedení běžného tarifu v noční dopravě. Pokud bude schválen, nic nebrání zlevnění.“