Čtyři z pěti uživatelů používají sociální sítě jako zdroj informací

Sociální sítě hýbou světem

Sociální sítě hýbou světem Zdroj: archiv

Význam sociálních sítí jako zdroje informací roste. Jako informační kanál je využívají čtyři pětiny tuzemských uživatelů, což je o 15 procentních bodů více než před rokem. Vyplývá to z letošního průzkumu STEM/Mark pro agenturu AMI Digital, a z obdobných loňských průzkumů.

„Výsledky našeho průzkumu potvrzují dlouhodobě viditelný trend prolínání zpravodajského obsahu a sociálních sítí. Stále větší část zejména mladší populace se ke zprávám o okolním dění dostává prostřednictvím sociálních médií, jako je Facebook nebo Twitter, nikoliv přímo přes tradiční média,“ uvedl ředitel AMI Digital Vladan Crha.

Jako zdroj informací jsou sociální sítě důležitější pro ženy (84 procent) než pro muže (77 procent). Nejvíce významné jsou pro mladší část populace - pro skupinu ve věku 15 až 29 let to je 86 procent, pro skupinu 30 až 44 let 80 procent a 74 procent pro skupinu 45 až 59 let.

Určitý rozdíl je viditelný ve významu, který sociálním médiím přisuzují lidé s různým vzděláním. Zatímco pro respondenty bez maturitního vzdělání jsou velmi důležitým zdrojem informací ve 42 procentech a spíše důležitým u 38 procent, vysokoškoláci považují sociální sítě za doplňkový zdroj informací - velmi důležité jsou jen pro 25 procent z nich, spíše důležité pro 55 procent.

Nástroj kontaktu s přáteli

Pro 89 procent uživatel v České republice jsou sociální sítě ale stále důležité především jako nástroj kontaktu s přáteli. Zábavu na nich hledá 79 procent uživatelů. Pro kontakt s přáteli považují sociální sítě za významné více ženy (92 procent) než muži (86 procent). Jejich význam v této kategorii klesá s věkem - za velmi důležité nebo spíše důležité je označilo 98 procent dotazovaných ve skupině 15 až 29 let, proti 87 procentům respondentů ve věku 30 až 44 let a 81 procentům ve skupině 45 až 59 let.

Jedničkou mezi sociálními sítěmi v Česku je stále Facebook. „Sociální sítě obecně jsou velmi dynamické odvětví. I v Česku roste vysokým tempem třeba Instagram a především mezi mladými uživateli Snapchat, ale zároveň se už objevují i zcela nové sociální sítě jako Fling nebo třeba Peach,“ dodal Crha.