Diváci odchází z tribun stadionů

Fotbal i hokej ztrácí v Budějovicích na popularitě a má menší divácké návštěvy.

Stále více prosvítají červené sedačky zimního stadionu. Proměnlivě se objevuje více a méně žlutých míst ve sportovní hale a téměř převažují modrá sedadla kolem fotbalového hřiště.
V poslední době jsou to hlavní atributy sportovních zápasů v Českých Budějovicích, které ukazují na jediné. Největší sporty ve městě přicházejí o fanoušky.
Stává se tedy sportovní divák ohroženým druhem? Tak špatné to není, ale čísla mluví jasně. Za poslední tři roky návštěvníků hlavně na prvoligovém fotbale a na extraligovém hokeji ubylo.
Zatímco v sezoně 2007/2008 navštívilo podle oficiálních údajů fotbalová střetnutí ve městě 52 315 diváků, v minulé sezoně to bylo už jen 49 713 diváků a v polovině té letošní pořadatelé vydali celkem 25 922 vstupenek. Přitom už Jihočeši na vlastním hřišti odehráli osm zápasů. Tedy více než polovinu z celé sezony, a dá se předpokládat, že v jarní části, která bývá v posledních letech ještě divácky slabší než podzim, si příliš nepolepší.
Hokejisté jsou na tom podobně. V sezoně 2007/2008 navštívilo jejich domácí zápasy v základní části v průměru 5 586 diváků na utkání, o rok později to bylo už jen 5 208 a letos bez dvou posledních střetnutí se Zlínem a s Libercem 4 618. Přitom ani jednou v této sezoně nepřekročila divácká návštěva šest tisíc lidí, což se v minulé sezoně povedlo třikrát a v té předloňské dokonce osmkrát.
„Slabší návštěvy jsou dané velkou konkurencí sportů ve městě,“ označil za jeden z důvodů nižších návštěv PR manažer budějovického SK Dynamo Radim Šupka. „A ve fotbale zvlášť se u návštěv projevuje i negativní atmosféra z posledních let, která se teprve proměňuje,“ dodal další možný důvod.
Faktem však zůstává a čísla to potvrzují, že diváci chodí především na úspěch. Což se odráží hlavně na hokeji, který ho v poslední době nemá.
Českobudějovičtí hokejisté od svého postupu do extraligy hráli třikrát za sebou v semifinále play-off nejvyšší soutěže. Město hokejem žilo. Minulou sezonou se protrápili a návštěvy klesly v základní části o dvě desítky tisíc fandů ročně. „Jsme rádi za ty, co chodí dál,“ říká tiskový mluvčí HC Mountfield Antonín Vansa.
Marketingová oddělení klubů si marně lámou hlavu s tím, jak nalákat diváky a jaké akce jim připravit. V tomto směru nezabírají přestávkové soutěže ani tomboly.
„Co se nám osvědčilo, je rodinná tribuna,“ vysvětluje Radim Šupka. A pak je taky rád za to, že se podařilo zlepšit atmosféru při zápasech založením fanklubu.

Na volejbal lidé chodí

Něco jiného je volejbal. „U nás zůstávají návštěvy plus minus stejné,“ poznamenal manažer extraligových volejbalistů Jihostroje Zdeněk Scheichl. Podle něj se na volejbale pohybuje od pěti stovek do tisíce lidí na extraligu a i ke dvěma tisícům na Ligu mistrů a play-off. Vždy záleží i na soupeři.
Vždyť v minulém roce přišlo na finále 2 300 diváků, a proto už se na play-off těší v klubu i tentokrát. „Čím dál postupujete, tím víc lidí přijde,“ připomněl Scheichl.