Dobírka z e-shopů je na ústupu, Češi raději vyrazí do kamenné prodejny

nakupování, e-shopy, internet

nakupování, e-shopy, internet Zdroj: freedigitalphotos.net

David Polešný , Živě.cz
„Dobírka ztrácí na popularitě,“ hlásí tisková zpráva e-shopu Kasa.cz a v textu se to hemží statistickými čísly. Nadějné očekávání, že by se v Česku začalo konečně ve větší míře prosazovat placení přes internet tak, jako v USA nebo západních zemích Evropy, však hatí následné zjištění, že zákazníci namísto dobírky upřednostňují platbu při osobním odběru zboží v kamenných pobočkách prodejce.

Aktuálně osobní odběr zboží z e-shopu Kasa.cz využívá 56 procent zákazníků a tento podíl roste, v předvánočním čase přesáhl i 60 procent. Silný podíl osobních odběrů hlásí i jiné obchody a například CZC.cz nám prozradilo, že za rok 2012 téměř 80 procent zákazníků přišlo pro zboží osobně na prodejnu. A podíl osobních odběrů i zde nadále roste, v roce 2013 už vzrostl na 83 procent. Druhá nejoblíbenější metoda platby s doručením je pak upřednostňována až u dražšího zboží: „„Dobírku zákaznící obvykle využívají při dražších nákupech, dle našich statistik jde ve více než 80 procentech případů o nákupy nad 2000 Kč,“ uvedla Jitka Součková, tisková mluvčí Kasa.cz.

Prodejci jdou trendu naproti, Kasa má čtyři prodejny se sklady v třech největších městech, CZC.cz ve velkém buduje množství menších výdejních míst. Aktuálně jich má 29. Výdejní místa rozšiřují i největší čeští internetoví prodejci, tedy Mall a Alza.

Osobní odběry táhnou, přestože někteří prodejci i tento způsob „doručení“ zpoplatňují. Nicméně roste i platba online s doručením. Ačkoli je stále minoritní, podíl stoupá v závislosti na dostupnosti platebních metod. Kasa uvádí, že 15 procent objednávek bylo zaplaceno předem přes internet a od roku 2011 jejich počet vzrostl pětkrát. Na druhou stranu CZC.cz zavádí možnosti online plateb jen pozvolna a více se soustředí na osobní odběry: „Na popularitě získává platba pomocí PayU a očekáváme stejný trend i do budoucna. Vzhledem k tomu, že však CZC.cz stále rozšiřuje počet svých poboček s osobním odběrem zdarma, nemyslíme, že poroste celkový podíl plateb předem. Převládá volba platby hotově či kartou na pobočce,“ vysvětlil Marek Šalanda, marketingový ředitel CZC.cz.