Dopravní podnik: Šetříme, netopíme

Sedmička měřila teplotu v tramvajích. Někde klesá i pod tři stupně Celsia, a lidé tak po cestě do práce mrznou.

Jednička - lednička. Rýmovanou přezdívku dali tramvajová lince s číslem 1 lidé z Bystrce zřejmě i proto, že v promrzlé „šalině“ dostali rýmu. Tramvaje bývají totiž hlavně po ránu tak vymrzlé, že se lidé uvnitř vozů mohou cítit jako v chladničce. Sedmička to zjistila v testu, při kterém naměřila v některých tramvajích dokonce jen od dvou do pěti stupňů Celsia.

„Někdy si myslím, že je uvnitř větší zima, než venku. Asi je to jen pocit. Když nehybně sedím, jde k tělu větší chlad,“ tvrdí například Zuzana Kratochvílová. Jednapadesátiletá žena denně jezdí z konečné zastávky Bystrc, Ečerova do centra města. A na každodenní chladnou jízdu si už zvykla.

„Ani si nerozepínám kabát. Jsem zachumlaná až do práce, kde se zahřeju teprve šálkem horké kávy,“ říká Kratochvílová.

Zahřejí se navzájem

Že je v ranních spojích zima, potvrzují i další Brňané. „Jedničkou-ledničkou už naštěstí nejezdím. Vůz, který jel z vozovny, býval nevytopený a plechy na bocích, kde je topení, nebyly ani vlažné,“ popsal Karel Kašpárek, který teď jezdí tramvají číslo tři. Zima mu není jen kvůli tomu, že na zmíněném spoji jezdí krátké vozy. „Už u zoo je tramvaj nacpaná, takže si ji jako cestující vytopíme sami,“ vysvětlil Kašpárek.

Topit by přitom řidiči měli podle pravidel dopravního podniku, když venkovní teplota klesne pod tři stupně Celsia. To se ale mnohdy neděje, i když je třeba venku deset pod nulou. Vše totiž závisí na tom, kolik elektřiny v tu chvíli odebírají jiné linky. Energetici i dopravní podnik sledují aktuální spotřebu energie, a když hrozí překročení smluvně dané hranice, automatický systém vypne topení ve vozech. Vypínáním topení podnik ušetří až přes milion korun ročně.

Redaktoři Sedmičky změřili teploty digitálním teploměrem u patnácti tramvají na konečné zastávce Líšeň, Mifkova. Zatímco teploměr v odpoledních hodinách a navečer ukázal hodnoty kolem čtyř až sedmi stupňů Celsia, brzy ráno padala teplota k nule. Uvnitř tramvají s odjezdy ve 4.46 a 5.56 hodin byla zima dokonce větší než v chladničkách. Teploměr ukázal pouhé 2,4 °C.

Jednalo se o spoje, které do Líšně jedou rovnou z vozovny v brněnských Medlánkách. Obdobné výsledky nabídl teploměr i v Bystrci. Tři stupně nad nulou byly například v tramvaji s odjezdem ve 4.46 hodin.

V tramvajích na líšeňské konečné je chladno i kvůli tomu, že tam většina řidičů nechává dvě minuty před odjezdem otevřené všechny dveře. Někteří z nich tvrdí, že takový stav je normální. „To dá rozum, že když otevřu dveře, je uvnitř vozu za chvíli zima. Zvlášť, když je venku patnáct pod nulou,“ shrnul problém jeden z řidičů, který si nepřál zveřejnit své jméno.

Sedmička oslovila i další řidiče, kteří anonymně popsali, co mohou se zimou dělat. „Automatická regulace v šalinách nefunguje, takže se máme řídit hlášením dispečinku. To ale zaslechneme občas, takže topení regulujeme vlastním rozumem,“ popsal jeden z řidičů.

Vedoucí technického odboru dopravního podniku Zdeněk Jarolín s názorem řidiče, že dálková regulace topení nefunguje, nesouhlasí.

„Někteří fungování systému možná nepochopili. Topení sice každý z nich zapíná ručně podle venkovní teploty, k blokování topení ale dochází automaticky, čehož si nemusí všimnout,“ objasnil Jarolín.
Teplotu vzduchu řidiči zjistí při výjezdu z vozovny, kde je venkovní teploměr. „Dispečeři dopravního podniku mají přehled o stavu topení ve všech vozech. Průběžně řidičům hlásí informace o venkovní teplotě,“ uvedl Jarolín.

Automatika podle něj během jedné čtvrthodiny topení vypne nejdéle na pět minut. „Řidič to nemusí postřehnout a vzhledem k tomu, že topná tělesa ani nestihnou vychladnout, nezaznamenají to ani cestující. Systém navíc blokuje topení ani ne desetkrát za měsíc,“ upozornil Jarolín.

Zima ale není jen cestujícím. Občas si na chlad stěžují i řidiči. „Cestující si někdy myslí, že si topíme jen v kabině, a i kdyby to byla pravda, není nám co závidět. Když už si řidič zatopí přídavným topením, je mu horko na boty, ale na kolena a ruce často táhne škvírama, což je o zdraví,“ popsal jeden z „tramvajáků“.