Drony mají být revolucí jako počítače. Čeští Robodrone budou u toho
Karpetův nový podnik se jmenuje Robodrone Industries a stejně jako jeho spoluzakladatel Martin Kaftan v něm drží padesátiprocentní podíl. Oba čerství podnikatelé na první pohled nepůsobí jako lidi, kteří dnes běžně zakládají technologické firmy. Ve vlasech už mají šediny, léta se pohybují v IT byznysu na vysoké úrovni, mají širokou síť kontaktů a výborné zkušenosti. A právě to dává jejich snahám důvěryhodnost.
Robodrone Industries budují vlastní drony, se kterými se snaží proniknout do civilního využití. „Drony už se celkem běžně používají třeba ve vojenských operacích, nám nicméně přišlo, že se otevírá obrovský a zatím nevyužitý prostor právě v běžném životě,“ nastiňují Karpeta s Kaftanem.
Pro hasiče, průmysl i filmaře
Jejich první létající robot nazvaný Kingfisher proto nemá na dálku likvidovat nebezpečné cíle v bojových zónách, ale pomáhá běžným firmám či záchranářům. Přístroj unese až pět kilogramů, podle přenášené váhy ve vzduchu vydrží 30 až 60 minut a zájemci si ho nemusí pouze kupovat. Robodrone rádi poskytnout vlastní kapacity a drona na zvolené operace zapůjčí i s „pilotem“.
Robodrone Industries. Zleva: Jiří Karpeta a Martin Kaftan. | Robodrone Industries. Zleva: Jiří Karpeta a Martin Kaftan
Zhruba rok stará společnost už má několik zajímavých zákazníků. Jejich zařízení využívají společnosti například pro různá pozorování, technickou kontrolu budov, komínů, potrubí, stožárů, vysílačů a všude tam, kam by jinak složitě musel lézt člověk. O létající robůtky mají zájem také filmaři, kteří patří k největším průkopníkům, a poletující stroje s kamerami se začínají využívat i při sportovních přenosech.
Teoretické budoucí využití dronů však může jít mnohem dále. Podle Robodrone Industries je ale třeba vyčkat, až se trh na takové zásadní změny připraví. „Je důležité trh nepředbíhat a reflektovat to, na co je mentálně připravený,“ myslí si Martin Kaftan. Jinými slovy, lidé dnes berou to, že mohou pomocí drona zkontrolovat vedení v tunelu, ale ještě nechtějí, aby přenášel třeba raněné osoby.
V případě Robodrone nicméně rychle roste poptávka u hasičů a dalších záchranných sborů. „S hasiči už chodíme na společná cvičení,“ popisuje Jiří Karpeta. Proč také vysílat hasiče na kontrolu do nebezpečné oblasti, když tam může zaletět robot?
Byznys s létajícími roboty (a v budoucnu nejenom létajícími) je v současné době o posouvání hranic a vytváření jasných mantinelů. Jako v mnoha dalších technologických oblastech, i tady se čeká na to, co na vše řekne legislativa.
V případě dronů už se totiž v podstatě jedná o oblast letectví, která je jasně regulována. V budoucnu by se tak v podstatě mohly začít objevovat jakési „řidičské průkazy“, na základě kterých pak jejich držitel bude moci se strojem manipulovat.
Autoškola pro řidiče dronů
To může být pěkný příklad toho, jaké nové příležitosti mohou roboti vytvořit. Některým profesím možná vezmou práci, mnoha dalším ale dají vzniknout. Pokud pomineme jasný potenciál pro lidi kolem technologických profesí, otevírá se zde prostor také třeba pro „autoškoly“. „Něco takového už chystáme. A možná bude běžné, že si řidičák na drona uděláte už při studiu technické střední školy,“ zamýšlí se Karpeta.
„Teď je to celý takový tlakový hrnec. Chystají se produkty a strategie a čeká se, až se na jednotlivých trzích uvolní legislativa a dají se všemu pravidla,“ navazuje Kaftan.
V Robodrone na to chtějí být připravení. Už letos na podzim chtějí přijít s druhým modelem svého drona. Unést by měl až 15 kilogramů a bude mít i větší rozměry. Celý vývoj má navíc jít rychle dopředu. „Technologie kolem dronů se vyvíjejí v podstatě každý měsíc a je na to třeba reagovat a novinky zařazovat do vývoje. Příkladem je rychlé posouvání limitů baterií, na kterých jsme závislí,“ popisuje Karpeta. „To je z hlediska plánování a systematičnosti poměrně náročný úkol.“
Robodrone Industries aktuálně mají čtyři drony, se kterými obsluhují zákazníky. Postupně se ale chtějí dostat na mnohem větší čísla. Veškerá výroba je dnes omezená, už od podzimu se ale rozjede ve větším. „Dnes v podstatě pracujeme ve třech garážích třech rodinných domů. V jedné nejutajovanější se rodí prototypy,“ žertuje Karpeta. „Ale ještě letos otevřeme výrobu v nových prostorách Jihomoravského inovačního centra v Brně a hledáme také něco v Praze,“ nastiňují technici a podnikatelé.
S Jihomoravským inovačním centrem Robodrone spolupracují od začátku. Jsou totiž úzce spojení s leteckým ústavem VUT, který pomáhá s prvotním vývojem, ověřováním konceptů a má zkušenosti s oblastmi jako je aerodynamika a podobně. JIC navíc poskytuje kvalitní služby a je v blízkosti brněnských technologických škol, odkud je možné brát talenty. Když tedy zástupci JIC mluví o středoevropském „Silicon Valley“, tohle je jeden z pěkných příkladů.
Rozšířená a profesionalizovaná výroba má umožnit nejenom výrobu a prodej většího množství dronů, ale také kvalitní servis.
Dron jako komodita. Bude to o službách
Poptávka po zboží a službách mladé české společnosti totiž roste. „Jakmile naši zákazníci nějaký projekt s dronem zkusí, často sami začnou přemýšlet o nových možnostech využití,“ naznačuje Kaftan již zmiňovaný potenciál celé oblasti. Firma proto buduje své drony univerzální tak, aby na ně šlo připevnit v podstatě cokoliv. Přirovnávají to třeba k dodávkám.
Vize jdou ale hlouběji, oba podnikatelé se údajně snaží dívat i 10 až 15 let dopředu. „Drony dříve nebo později budou, stejně jako ostatní hardware v IT branži, komoditou. Mnohem důležitější budou služby a platforma nad nimi,“ predikuje Kaftan.
To lze přirovnat ke konceptu App Storů a cloudů. Právě to jsou věci, které chytrému telefonu dávají možnosti využití a hodnotu. Robodrone podobný koncept chtějí přenést i k dronům a v podstatě tak vytváří platformu, kam budou moci vstupovat partneři a vývojáři.
Příkladem budiž brněnská společnost GINA Software, která vytváří nástroje pro záchranné sbory či policisty. Robodrone své stroje s jejich systémem propojují a lze tak kombinovat data, mapy, nastavovat operace dronů a tak dále. Celou vizi lze přirovnat i k tomu, co dělají pražští click2stream s chytrými kamerami.
Karpeta s Kaftanem se do budoucna nebrání ani využití pro armádní účely, nechtějí být ale zbrojovkou. Jejich roli vidí spíše v mírových operacích. Dodávky léků a zásoby by například místo lidí mohli doručovat právě roboti. Pomocí čidel a laserů mohou také monitorovat prostředí, minová pole a tak dále.
Rozjetí podnikatelé veškeré aktivity platí ze svých úspor a samozřejmě rovněž toho, co vydělají. Nějakou dobu sice museli dorovnávat hotovost, nyní už jim ale měsíční tržby pokryjí náklady a letos chtějí skončit v černých číslech. Martin Kaftan zároveň pracuje jako ředitel partnerské sítě v české pobočce Cisco Systems a na základě svých zkušeností pro Robodrone ve volném čase buduje partnerskou síť.
Potenciál pro Česko
Oba podnikatelé chystají vstup do zahraničí, v prvé řadě je zajímá zejména střední a východní Evropa. O vstupu investora uvažují v tom případě, kdy budou potřebovat peníze na nějakou rozsáhlejší expanzi, zatím si ale vystačí sami. Mnohem více každopádně stojí o strategická partnerství.
Jiří Karpeta a Martin Kaftan se poznali už v českém Microsoftu. „Jirku jsem dokonce přibíral,“ směje se jeho kolega. Kaftan později odcestoval na zahraniční štaci v Asii a Karpeta se mezitím stal šéfem vývoje v tuzemském Microsoftu. Ze své pozice pracoval i se startupy a chytrými nápady a oba parťáci dokonce stáli u budování zmiňovaných inovačních aktivit v Brně.
„Často jsme se spolu potkávali a chtěli jsme zkusit něco vlastního a nového. Já jsem třeba hodně v časopisech jako MIT Technology Review četl o nástupu éry dronů a oba nás to zaujalo. Takže jsme si někdy vloni na jaře plácli a tady jsme,“ vzpomíná Kaftan na začátky Robodrone Industries.
Dron Kingfisher od Robodrone Industries. |
Teď má jejich podnik pět spolupracovníků a Jiřího Karpetu, který se firmě věnuje na plný úvazek. Drony podle něj spojují několik technologických oblastí dohromady – od softwaru přes hardware až po věci jako šifrování, aby nebylo možné odposlouchávat komunikaci či převzít řízení.
Robodrone se chtějí na podzim rozšiřovat, přibýt mají především technologičtí pracovníci. Ty ale není úplně jednoduché shánět, programovat je totiž často není to samé, jako dělat tradiční vývoj. „Není moc lidí, kteří by byli schopní něco takového programovat, není to mainstream. Je třeba znát aerodynamiku a podobně,“ s tím, že v Robodrone si některé části softwaru píšou sami a některé části kupují v rámci hotových aplikací.
Karpeta s Kaftanem v dronech vidí i šanci, jak by Česká republika mohla hrát větší roli inovátora ve světové ekonomice. „V Česku dřímá potenciál v mnoha oblastech,“ pokyvuje Karpeta. Nejenom v samotných lidech, ale aktivity by podle něj měly přijít také z vlády.
Robodrone Industries jsou podnik, který se vyplatí sledovat. Jeho zakladatelé mají zkušenosti, kontakty, vizi, strategii a vše pečlivě promýšlí. A co je důležité, podnik nebudují jen na oko za účelem prodeje. „Budujeme dlouhodobou hodnotu,“ vzkazují. Třeba o nich ještě hodně moc uslyšíme.