Eshopy o Vánocích stíhají jen díky masovému náboru brigádníků

Alza.cz

Alza.cz

Eshopy před Vánocemi zažívají nápor objednávek a musí proto masově nabírat nové ruce. Díky růstu trhu letos ještě více než v minulých letech.

„Až na výjimky se eshopy bez sezónních zaměstnanců neobejdou. Důvodem je především počet objednávek, který v souvislosti s blížícími se vánočními svátky významně roste. Například v případě hraček až sedmkrát oproti celoročnímu průměru. To pak klade mnohem větší nároky zejména na sklad a expedici zboží,“ uvedl Jan Penkala, šéf poradenské společnosti Acomware.

Kupříkladu jeden z lídrů tuzemského internetového trhu s parfémy Parfums.cz přibírá aktuálně kolem dvou stovek brigádníků. To je asi o čtvrtinu více než loni.

Zhruba tři stovky lidí nabral na sezónu největší český eshop Alza.cz. „Nejvíce sezónních zaměstnanců směřuje do logistiky a prodejní sítě, posilujeme ale i ostatní oddělení, jako například call centrum, obchodníky pro klíčové zákazníky nebo reklamační oddělení,“ řekla mluvčí Alzy Šárka Jakoubková.

Obchody: Kdo se osvědčí, má šanci získat práci natrvalo

Do svého distribučního centra přijal v listopadu a prosinci kolem 350 sezónních pracovníků také Mall.cz. „Číslo je vyšší než v minulých letech ,“ sdělila mluvčí firmy Michala Gregorová. Další brigádníky z řad studentů najme Mall do svých poboček.

Dočasní zaměstnanci vykonávají často nejjednodušší práce. „Pokud mají e-shopy správně dimenzovaný sklad a nastavené procesy, většinou jim stačí zaměstnance posílit o brigádníky bez další kvalifikace,“ poznamenal Penkala z Acomware. „Jedná se o studenty, lidi, kteří hledají krátkodobý přivýdělek a nezaměstnané,“ popisuje zkušenost Parfums.cz marketingový ředitel obchodu Radek Ondrášík.

Eshopy se shodují, že když se tito zaměstnanci osvědčí, mají často šanci dostat práci natrvalo. Musí ovšem uspět v rychlém režimu úkolových mezd. Brigádníci, zhusta ovšem i kmenoví zaměstnanci, jsou totiž v mnoha případech placení podle počtu zabalených balíků. Například v Parfums.cz si při odpracovaných 160 hodinách přijdou měsíčně asi na patnáct tisíc korun hrubého.

Asociace: Vrchol předvánočních on-line nákupů bude 8. prosince
Vrchol předvánoční nákupní sezóny na internetu bude v pondělí 8. prosince. Obrat na trhu e-shopů dosáhne v tomto dni zhruba 700 miliónů korun. Odhaduje to Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Největší e-shopy budou zpracovávat desítky objednávek za vteřinu.
„Tomuto dni se ale může ještě přiblížit následující pondělí 15. prosince díky tomu, že Štědrý den letos připadá na středu a pro objednávání tak mají zákazníci dostatek času,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.
Maximálních denních tržeb dosáhly před loňskými Vánocemi e-shopy v polovině prosince. „Již nyní, zhruba o dva týdny dříve, eviduje společnost NetDirect pokoření těchto hodnot o pět procent,“ uvedl Marek Krška z výrobce a provozovatele e-shopů NetDirect.