Experti: Nejmenší auta čeká růst

Pětidveřová Škoda Citigo čeká na první zájemce o svezení

Pětidveřová Škoda Citigo čeká na první zájemce o svezení Zdroj: Autorevue.cz

Nízká cena, levný provoz ceněný zejména v době krize a rekordních cen pohonných hmot, rychlý podzimní nástup městského vozu Citigo od Škodovky i změna životního stylu části populace. To vše může podle odborníků a prodejců oslovených deníkem E15 zastavit letitý pokles zájmu o malé vozy a miniauta a nastartovat trend opačný. A to navzdory nedávnému oznámení kolínské automobilky TPCA, že kvůli klesajícímu zájmu letos vyrobí zhruba o pětinu méně vozů než loni.

V Česku na rozdíl od západních zemí lidé v posledních letech kupovali malá auta a miniauta stále méně. Před třemi lety činil jejich podíl na celkových prodejích 47 procent, loni už to bylo jen 28 procent.

A zatímco v lednu byly prodeje nových malých vozů na trhu nižší než loni, u miniaut nastal již loni v září obrat. V lednu dosáhl jejich podíl na celkových prodejích 3,7 procenta, kdežto za celý loňský rok to bylo v průměru 2,4 procenta.

Podle Jana Malého z české pobočky PricewaterhouseCoopers zřejmě s krizí ubylo těch, kteří si minivozy a malá auta pořizovali jako třetí auto do rodiny. Dlouhodobějším trendem je však zvyšující se podíl mladých úspěšných lidí žijících ve městech. Pro ty je malý vůz nejen praktický, ale mohou jím také vyjádřit své environmentální cítění. „Novou rozšiřující se cílovou skupinou budou také zajištění senioři žijící ve městech, které jistě osloví nižší provozní náklady a snazší ovladatelnost,“ dodal Malý.

Vývoj v TPCA jde zatím proti odhadům:

„Je také velice pravděpodobné, že se v Česku tento segment výrazně zviditelní díky novince významného domácího výrobce,“ dodal Malý v souvislosti s modelem Citigo od Škody Auto. Ten se loni v říjnu dva měsíce po zahájení prodeje vyšvihl do čela tabulek prodejů a jeho podíl v kategorii mini dosáhl v lednu jedné třetiny.

I podle tajemníka Svazu dovozců automobilů Pavla Tunkla se dá očekávat, že i v Česku nastane to, co v západní Evropě, a vliv na to bude mít i model Citigo. „Škoda má nejsilnější pozici, mnozí majitelé superbů či oktávek chtějí opět škodovku, takže ten zájem se projeví a podíl se zvedne. Otázka je, v jakém časovém horizontu,“ říká Tunkl.

Vyšší prodeje malých aut a minivozů za loňský rok hlásí i autobazary. Například v síti AAA Auto o tři procenta a u sítě Auto Esa o osm procent. Podle mluvčí autobazarů Auto Esa Martina Doležala byl ovšem nárůst ve srovnání s ostatními kategoriemi automobilů nejnižší a proti dřívějších letům to znamenalo odklon od této třídy. „Kvůli pokračující krizi ale zaznamenáváme zvýšený zájem o úsporná vozidla s co nejmenší spotřebou, což naznačuje opět možný budoucí příklon k malým vozům,“ doplnil Doležal.