Farming aneb nový způsob práce realitního makléře

To, že se na práci realitních makléřů v Čechách pohlíží skrz prsty a lidé je mají často za „podvodníky“, kteří se z klientů snaží jen dostat peníze bez poskytnutí odpovídajících služeb, je všeobecně známo. V České republice se stále více než polovina realitních obchodů odehrává napřímo a Češi mají pocit, že pomoc realitního profesionála pro hladký průběh transakce nepotřebují.

Zlepšit tuto špatnou pověst realitních makléřů by měla změna z živnosti volné, k níž není potřeba žádná kvalifikace, na živnost vázanou. O tuto zákonnou změnu se již delší dobu snaží například Asociace realitních kanceláří i realitní kanceláře samotné, včetně velkých franšízových sítí. Úplně jiné pověsti a vnímání své profese se však těší realitní makléři na Západě a především v USA. Být realitním makléřem je v USA vážené povolání vysoce společensky postavené. To je samozřejmě způsobeno jednak jiným politickým a hospodářským vývojem, jednak samotným stylem práce. Makléři působí ve své dané lokalitě, kterou dokonale znají. Vědí, kde jsou jaké nemovitosti, dobře znají ceny realit ve své lokalitě, kterou si „obhospodařují“ (od toho odvozeno označení farming). Realitní makléř zná většinu sousedů, často s nimi navazuje bližší vztahy a v podstatě každý ví, kdo je v daném místě realitním makléřem. Lidé mívají často stejně jako své rodinné právníky nebo psychology i své rodinné makléře, se kterými spolupracují téměř celý život.

#####Základem úspěchu jsou velmi dobré znalosti

Tento způsob práce realitního makléře u nás od začátku svého působení zavádí i realitní franšízová síť Coldwell Banker. Každý realitní makléř má na starosti v rámci lokality své příslušné kanceláře konkrétní mikroregion a ten má dokonale zmapovaný. Má velmi dobrý přehled o školách, školkách a jiných institucích, zdravotnických zařízeních, obchodech a restauracích, sportovních a rekreačních možnostech, dopravní dostupnosti a MHD a o dalších charakteristikách „svého“ mikroregionu. Vedle toho, jak již bylo výše zmíněno, disponuje samozřejmě dobrými znalostmi realitního trhu jako takového v daném místě, tedy jaká je zde stará zástavba, oblasti s rodinnými domy, nové bytové domy, hotové a plánované developerské projekty, stavební pozemky atd.