Filmaře ve Varech láká secesní architektura i domluva s úřady

Karlovy Vary jsou rájem filmařů. První slavný film tady vznikl před více než sedmdesáti lety.

V září 1937 měl v kinech premiéru film Tři vejce do skla, komedie s Vlastou Burianem v hlavní trojroli. Úspěšný snímek režiséra Martina Friče vznikal na dvou místech. V pražských filmových ateliérech a na západě Čech, konkrétně v Karlových Varech. Tvůrci komedie o detektivovi Vincenci Babočkovi, který si na terase hotelu Richmond objedná tři vejce do skla, tím pro filmový svět objevili město horkých pramenů. Od té doby už ve Varech vznikly scény do několika desítek českých i zahraničních filmů a seriálů. Dosud posledním byl americký snímek o válečných letcích Red Tails, tím nejslavnějším zase bondovka Casino Royale. Do kin navíc právě přichází Veni, vidi, vici, nová komedie z golfového prostředí, jejíž významná část byla natáčena rovněž v Karlových Varech. Podle producenta Jana Nejedlého ze společnosti Metropolitan Film přitahují Karlovy Vary filmaře hlavně ze tří důvodů. Architekturou a noblesou, která jim dodává punc světového města. Dále snadnou dostupností z Prahy a nakonec možností získat za české ceny do zahraničních filmů velmi zajímavé lokace. „Ty mohou v ději přesvědčivě nahradit jiná evropská města,“ říká Jan Nejedlý.
Podobně hodnotí klady největšího lázeňského města v Česku i vyhledávač filmových lokalit Jan Adler. „Karlovy Vary přitahují svou monumentální secesní architekturou a širokým bulvárem. Ten bychom našli i v Praze, ale natáčení v Praze je z důvodu povolování mnohem komplikovanější,“ uvedl s tím, že dalším varským tahákem jsou secesní vily. Ty mohou evokovat třeba švýcarské lázeňské město. Miloslav Šmídmajer ze společnosti Bioillusion oceňuje výtvarnost prostředí. „Kolonáda ve Varech je naprosto unikátní a není třeba ji příliš měnit. Podobně jako interiéry některých budov,“ říká.
Podle Adlera však Karlovy Vary mohou o svou filmovou přitažlivost snadno přijít. „Ve filmovém průmyslu se hodně změnilo od dob, kdy se točil Vrchní, prchni! U místních obchodníků jsou filmaři ne vždy vítaní. Pokud jde o uzavření provozovny, obchodníci požadují velmi vysoké kompenzace. Bondovka nebyla výjimkou, i když pro samotné město šlo o prestižní snímek,“ upozorňuje.
U produkčních společností je nejvíce v oblibě Grandhotel Pupp. Objekt je architektonicky jedinečný a navíc má příznivou polohu v lázeňském centru. „A k tomu máme filmaře rádi. Vždy se snažíme vyjít jim co nejvíc vstříc, samozřejmě s ohledem na naše hosty,“ přidává ředitelka Puppu Andrea Pfeffer-Ferklová další důvod, proč grandhotel filmařům chutná. V posledním čtvrtstoletí tak byly ve slavném hotelu natočeny části filmů Casino Royale, Kopytem sem, kopytem tam, Smrt krásných srnců nebo americký snímek Poslední prázdniny. Pro hotel představuje natáčení jak finanční přínos, tak reklamu. „Samozřejmě se ne vždy povede, aby bylo ve filmu zmíněno, že se jedná o Grandhotel Pupp. Párkrát se nám to už ale povedlo, a to je potom opravdu skvělá reklama! Například po uvedení filmu Poslední prázdniny s Gérardem Depardieu v jedné z hlavních rolí jsme dostávali denně stovky e-mailů od lidí, kteří se zajímali o Pupp,“ vzpomíná Pfeffer-Ferklová.

Karlovy Vary si také zahrály ve filmech a seriálech:

Veni, vidi, vici
Nemocnice na kraji města po dvaceti letech
Casino Royale
Poslední prázdniny
Rytíři ze Šanghaje
Ještě větší blbec, než jsme doufali
Kopytem sem, kopytem tam
Smrt krásných srnců
Rozpaky kuchaře Svatopluka
Vrchní, prchni!
Třicet případů majora Zemana
Tři vejce do skla