Honda chce dobýt nebe – firemním tryskáčem HondaJet
Třetí největší japonská automobilka a největší světový výrobce motocyklů a motorů prochází nyní posledními fázemi získávání certifikátu na svůj sedmimístný letoun. Firma by v prvním pololetí příštího roku chtěla dostat tempo jeho výroby na 80 strojů ročně.
Honda začala přijímat zakázky na svůj tryskáč v roce 2006 a za tři dny od otevření objednávek jich měla více než stovku. Šéf Honda Aircraft Company se sídlem v Severní Karolíně na dnešním setkání s novináři aktuální počet zakázek nesdělil, uvedl však, že firma jich má na zhruba tři roky produkce.
HondaJet má mít tišší motor, proti konkurenci má být jeho spotřeba o 20 procent nižší a provozní náklady mají být na dvou třetinách konkurence nebo níže. „HondaJet bude tím, čím byl Civic pro Američany v 60. letech. Naši konkurenti stále ještě vyrábějí technologií 90. let 20. století,“ řekl zakladatel a šéf Honda Aircraft Mičimasa Fudžino.
Výrobci malých firemních tryskáčů prodají kolem 200 strojů ročně. Hlavními konkurenty stroje HondaJet jsou cessny od americké firmy Textron a letadla brazilské společnosti Embraer. Honda zahájila výzkum a vývoj letadel pod vedením Fudžina už v roce 1986.
„Maiden flight“, první let prototypu HondaJet