Hyundai Elantra 1,6: Nic pro Čechy. To auto je příliš ulítlé

Hyundai Elantra 1,6

Hyundai Elantra 1,6 Zdroj: Hyundai

Hyundai Elantra 1,6
Hyundai Elantra 1,6
Hyundai Elantra 1,6
Nerovný souboj. Hlavními soupeři Elantry u nás jsou Ford Focus, Chevrolet Cruze, Renault Fluence a Škoda Octavia
Hyundai Elantra 1,6
6
Fotogalerie
Tohle auto se asi u nás prodejním trhákem nestane. Na usedlé Čechy má příliš originální tvar. Elantra způsobila poprask, když na letošním autosalonu v Detroitu získala prestižní cenu Auto roku 2012 v USA. Toto ocenění uděluje padesátka zkušených novinářů z USA a Kanady. Ve finále porazila silné soupeře – Ford Focus a Volkswagen Passat.

Náhoda to ale nebyla. Hyundai prodal v USA už 200 tisíc nových modelů Elantry. A zájem nepolevuje.
Čím tamější zákazníky tohle auto oslovilo? Zcela jistě designem, který byl navržený v kalifornském studiu. Ušili ho tu americkým zákazníkům na míru.

Je neotřelý, originální, moderní. Přesně v duchu jazyka nazvaného fluidic sculpture („tekoucí“ sochy), který nyní vzývají designéři Hyundaie. A dále podle komentářů tisku kvalitou. Američané zaznamenali, že Hyundai učinil od roku 1986, kdy vstoupil na jejich trh, obrovský pokrok.

Kauza kufr

Může Elantra podobně zaujmout i u nás? Myslím, že těžko. Leccos ostatně naznačují i dosavadní chabé prodeje v Česku. Elantra čtvrté generace se u nás začala prodávat v červenci a do konce roku si ji pořídilo pouhých 166 lidí.
To auto má totiž vedle odvážné karoserie jeden ryze „český problém“. Ten se jmenuje zavazadlový prostor. U Elantry je menší než u Octavie zhruba o 100 litrů a navíc je k němu horší přístup.

Elantra má jen čtyřdveřovou karoserii. I když na první pohled to tak nevypadá, klame „liftbackovou zádí“.
Jenže u nás se auta kupují pořád jako „stěhovací vozy“. To znamená, aby se do nich vešlo co nejvíce. A proto stále dominuje Octavia.

Královský posez

Na Elantře jsem ocenil prostor, který nabídla v interiéru, a pohodlná čtyři sedadla. Úmyslně zdůrazňuji čtyři. Vzadu uprostřed totiž nedoporučuji nikomu sedět, leda by si s sebou vzal polštářek. Problém na zadních sedadlech také mohou mít osoby vyšší než 190 centimetrů kvůli svažující se zádi.
Když jsem se usadil poprvé za volant, kabina se mi zdála až obrovská. Bylo to dáno velkým rozvorem vozu – 2,7 metru. Na kategorii „nižší střední“, do které Elantra patří, to byl rozměr až nevídaný.

Líbila se mi také střídmost a účelnost interiéru. Za zvláštní zmínku stál středový panel, který se směrem vzhůru zužoval a nabízel více místa pro nohy. Hodně dobrý nápad.

Startujeme

Jízda samotná však mé nadšení poněkud zchladila. Už po ujetí prvních kilometrů jsem si totiž uvědomil, jak snadno a rychle jsem podlehl klamnému dojmu, že Hyundai Elantra je mohutný a drahý vůz. (Tak na mne od počátku působil.) Nebyla to pravda.

Cena auta začíná na příznivých 325 tisících korunách, a pokud odmítnete klimatizaci (což je možné), bude vás stát 299 tisíc. A tahle nižší cena se musela někde projevit.

Elantra měla tužší nastavení, „kopírovala“ i malé výmoly. Přední náprava sice poslouchala na slovo, zato ta zadní s vlečenými rameny s ní při hodně rychlých průjezdech zatáček příliš nesouzněla.
Při agresivní jízdě zaostávala i automatická převodovka. Zdála se mi často zmatená, pomalu reagovala.
Jenže… tohle auto nebylo očividně stavěno na podobnou agresivní, rychlou jízdu. Pokud jsem s ním totiž jezdil rozumně, běžným tempem, nemělo chybu.

Hyundai u nás nabízí Elantru jen s benzinovou šestnáctistovkou. Ta byla úsporná, pružná, nad čtyřmi tisíci otáčkami vycenila zuby. Překvapením pak byla spotřeba. Vůz opravdu v testu jezdil za sedm litrů, jak údával výrobce.

Technické údaje

Motor: zážehový, čtyřválcový
Zdvihový objem: 1591 cm3
Výkon: 97 kW (132 k) /6300
Převodovka: automatická šestistupňová
Provozní hmotnost: 1267–1338 kg
Rozměry: 4530 x 1775 x 1445 mm
Objem zav. prostoru: 485 l Max. rychlost: 195 km/h Zrych. 0–100 km/h: 11,6 s
Kombinovaná spotřeba: 7 l Cena nejlevnějšího modelu: 324 990 Kč (1.6i, Classic)
Základní cena testovaného vozu: 369 990 Kč (Style)
Z doplňkové výbavy: 6stupňová automatická převodovka (40 000 Kč), metalický lak (13 000 Kč), parkovací asistent (8000 Kč)

+

přitažlivý design
prostorná kabina
úsporný motor

-

přístup do kufru
malá nabídka motorizací