Internetové nákupy ovlivňují trh s nemovitostmi

Online obchodování, které má v řadě zemí rostoucí tendenci, má stále větší vliv na evropský trh s nemovitostmi. Mají-li nákupní centra zůstat konkurenceschopná, musejí tento trend vzít v úvahu, vyplývá z nejnovější studie poradenské společnosti Colliers International – Online retail.

V Česku jsou nákupy přes internet podle Českého statistického úřadu (ČSÚ) a Asociace pro elektronickou komerci (APEK) sice poměrně málo zastoupené, ale zaznamenávají znatelný růst. Tržby z online obchodování vzrostly během let 2009 až 2010 o více než deset procent. Celkové příjmy dosáhly více než tří miliard korun. Statistický úřad také uvádí, že téměř 2,5 miliónu Čechů v roce 2011 použilo internet k objednání zboží nebo služeb; tj. 28 % z celkové populace ve věku 16 let a více, přes polovinu z nich byli muži. Nejaktivnějšími kupujícími jsou středoškoláci, ovšem s výjimkou knih, novin a časopisů, které většinou nakupují lidé s vysokoškolským vzděláním. Většina spotřebitelů však stále dává přednost nákupu zboží a služeb v obchodech, s nimiž měli v minulosti dobrou zkušenost. Online platby jsou ojedinělé; pouze osm procent z online nákupů bylo hrazeno kreditní kartou.

Ve většině Evropy se očekává dvouciferný procentní nárůst online prodejů; například 20 % v Itálii a ve Španělsku a 30 % v Polsku. Británie je podle průzkumu země s nejvyšším procentem nákupů přes internet, za rok 2010 představoval online prodej 11 % všech maloobchodních prodejů. „Navzdory růstu online obchodování se budou silné maloobchodní lokality u maloobchodníků a zákazníků i nadále těšit oblibě. Stejně tak i nákupní centra, která nabídnou atraktivní maloobchodní mix, mohou působit jako magnet pro společenské či volnočasové vyžití,“ říká Omar Sattar, výkonný ředitel Colliers International pro Českou republiku. „Další doplňkové služby, jako pohodlné parkování, příjemné a bezpečné prostředí, gastronomie, volnočasové aktivity a jiné možnosti zábavy mohou zajistit, že hlavní třídy, městská centra a nákupní centra zůstanou dominantní místa, kde bude nakupovat většina spotřebitelů.“

„Specialisté na maloobchodní trh z Colliers International jsou kvalifikovaní pro poskytování poradenství majitelům nemovitostí, investorům a obchodníkům. Víme, jak vytvořit maloobchodní prostory tak, aby byly atraktivní, oblíbené a úspěšné,“ dodává Omar Sattar. „Zatímco význam online nakupování v České republice i nadále poroste, stávající obchody si podrží roli hlavního hráče, zvláště pak v sektoru lifestylu, kde je kladen velký důraz na osobní zkušenosti s produktem, jeho vzhledem a dojmem, jakým výrobek v prodejně působí.