Překonávat Vltavu lodí je pro Pražany rok od roku přirozenější. Loni přívozy svezly 337 tisíc lidí, kteří tak ušetřili desítky minut strávených na silnicích. I proto v nové sezoně, která začala 1. dubna, jezdí přívozů více.
Dosud byly v provozu celoročně jen dvě ze šesti linek, ostatní pouze od dubna do konce října. To už neplatí. Bez zimní pauzy už jsou i trasy Modřany - Lahovičky, Císařská louka - Jiráskovo náměstí a Lihovar - Veslařský ostrov.
„Jsme rádi. Pomůže to hlavně lidem, kteří s námi jezdí každý den do práce nebo školy,“ říká potěšeně převozník Bořek Řepa, který na lodi Josefína vozí cestující mezi Lihovarem a Veslařským ostrovem.
Rychlý nákup
Převoznictví přitom z hlavního města na začátku devadesátých let vymizelo. Na Vltavu se stovky let staré řemeslo vrátilo až v roce 2005 jako součást městské hromadné dopravy. A Pražané díky němu příjemně šetří čas.
„Vyrazili jsme přívozem do Modřan koupit dceři boty,“ říká na palubě Radek Spáčil, který bydlí na druhém břehu v Lahovičkách.
Kdyby nedaleko jeho domu nejezdil převozník, musel by s malou Eliškou zamířit do vybraného obchodu přes čtyři kilometry vzdálený Barrandovský most.
Tam střízliví, zpět opilí
Právě modřanský přívoz je nejmladší, vyplouvá teprve od loňského září. I proto zatím převezl nejméně pasažerů, jen 2956. Na Vltavu se vrátil v dubnu a zůstane na ní celý rok.
„Cestujících zatím není moc, ale je jen otázkou času, kdy si o této možnosti lidé poví,“ míní lodník Luboš Polák.
Vozí cyklisty, školáky, ale i návštěvníky restaurací. „Z Lahoviček vyjíždějí střízliví, z Modřan se vracejí s náladou,“ podotýká s úsměvem Polák.
Nejvyužívanější přívoz leží několik kilometrů po proudu, u zoologické zahrady, mezi Podhořím a Podbabou.
„Jezdí s námi zaměstnanci zoo, o víkendech jim pak vozíme návštěvníky,“ vysvětluje převozník Jakub Fiala.
Když je pěkné počasí, čekají na březích dlouhé fronty. Od dubna tam proto řeku křižují dva čluny.