Kolon při cestě na Jadran by mělo ubýt, Taurský tunel otevírá druhý tubus

Taurský tunel

Taurský tunel

Taurský tunel na rakouské alpské dálnici A10 mezi Salcburkem a Villachem bude od středy průjezdný dvěma tubusy místo dosavadního jednoho. Řidiči se na rozšíření tunelu na této důležité evropské dopravní tepně těší už dlouho. Zejména v létě se totiž pravidelně před ústími tunelu tvořily několikakilometrové kolony. Celkové náklady na stavbu nového tubusu a renovaci původního dosáhly 212 milionů eur (zhruba 5,2 miliardy korun).

„Rakousko je zacpané, před Taurským tunelem se tvoří víc než třicetikilometrová kolona.“ Takové sdělení se objevovalo v titulcích novin léto co léto. Teď by se měla propustnost na frekventovaném tahu mezi střední Evropou a severním Jadranem výrazně zlepšit.

Před Taurským tunelem o délce 6,4 kilometru bylo dosud třeba svádět provoz na jednu stranu. Proto přibyl nový tubus, který byl otevřen po čtyřleté výstavbě už loni na jaře. Kvůli rekonstrukci byl ale vzápětí uzavřen starý tubus, takže souběžného zprovoznění obou se motoristé dočkají až nyní.

Taurský tunelTaurský tunel

Za jeden průjezd tunelem zaplatí majitelé motocyklů a osobních automobilů o hmotnosti do 3,5 tuny jednorázově mimořádné mýtné pět eur (zhruba 122 korun), za obvyklý průjezd celým tunelovým úsekem, který kromě Taurského tunelu tvoří Katschberský tunel, se bude platit deset eur (zhruba 245 korun). Oba poplatky proti dosavadnímu stavu zdražily o půl eura. Rozšířila se ale mýtnice mezi oběma tunely, což by průjezd mělo ještě víc zrychlit.

Úsek rakouské dálnice A10 s Taurským tunelem

Taurský tunelTaurský tunel

Zvýšit by se měla i bezpečnost tunelu

Taurský tunel je spojený s tragickým požárem, který vypukl po hromadné nehodě v květnu 1999. Tehdy zahynulo dvanáct lidí. Havárii způsobil rakouský řidič v mikrospánku, který narazil do kolony osobních aut.

Bezpečnost tunelu teď má zvýšit například 26 únikových průchodů mezi tubusy i zhruba stovka ventilátorů schopných odsávat mračna dýmu.

Dálnice A10 je v úseku kolem Taurského tunelu, otevřeného od roku 1975, jedním z nejvytíženějších rakouských silničních tahů. V roce 2004 tunelem projelo v průměru 17 tisíc automobilů denně, z toho více než 4300 byly nákladní automobily. Nyní by měl tunel bez problémů pojmout 2400 projíždějících automobilů za hodinu.