Kritika způsobila explozi nabídek

Modely olomoucké návrhářky na soutěž Miss Haná kritizoval server Módní peklo.

Rozporuplné reakce vyvolala kolekce olomoucké návrhářky Brigity Ročňákové před soutěží Miss Haná, která se v Olomouci uskutečnila poslední lednovou neděli. Soutěžící dívky se v modelech objevily v hlasování na internetu a posléze v nich vystoupily na pódiu v soutěži krásy.

Pět dní před finále se ale rozpoutalo na internetu peklo. Konkrétně na stránkách serveru Módní peklo, kde komentátorka webu zkritizovala téměř všechno. „Dotklo se mě, že fanoušci Módního pekla v diskusi hodnotili vzhled a proporce mých klientů,“ řekla Ročňáková.

O kolekci šatů na internetu čtenářky bouřlivě diskutovaly. Setkala jste se s takovými rozporuplnými reakcemi na svou tvorbu už někdy předtím?

Tuto kolekci Crystal dream colection jsem navrhovala pro Miss Příbramska poté, co mě oslovil ředitel agentury České modelky cz a nabídl mi spolupráci. Miss Příbramska se uskutečnila vloni v listopadu a tato kolekce sklidila obrovský úspěch u diváků i porotců. O přestávce mě dokonce vyhledal moderátor a matador missek Jan Čenský, který modely velice chválil.

Jak se modely dostaly na Miss Haná?

Paradoxem tam tato kolekce původně vůbec neměla být. Pouze se v ní měly nafotit dívky k internetovému hlasování. Po focení mi ale telefonoval ředitel soutěže, že by bylo škoda šaty neukázat na Miss Haná a tak se i stalo. S reakcemi, které tato kolekce vyvolala na internetu, jsem se setkala poprvé.

Naštvaly vás reakce?

Upřímně – ne. Vždyť to ani nejde, diskuze byla anonymní. Osobně jsem zastánce rčení, že tisíc lidí – tisíc názorů. Je dobře, že jsme každý jiný, že má každý svůj vkus. Jinak by to byla nuda. Já nikomu do vkusu nemluvím. Spíš se mě dotklo, že tito fanoušci hodnotili na Facebooku Salonu Brigita vzhled a proporce mých klientek. Proto jsem odtud veškeré fotografie stáhla a nyní pracuji na novém profilu. Také mě překvapilo, že z tohoto důvodu jedno rádio, které bylo mediálním partnerem soutěže Miss Haná, stáhlo kvůli bouřlivým reakcím na modely internetové hlasování o miss sympatie.

Vnímáte negativní reakce na kolekci jako reklamu?

V tvůrčí práci je každá nová věc, v mém případě je to kolekce, diskutabilní záležitost. S tím počítám. A jestli dokáže na veřejnosti vzbudit diskuzi takového rozměru, tak je to pozitivní. Člověk by měl umět přijímat kritiku takovou, jaká je. Ať už pozitivní, či negativní. V tomto případě mě i docela bavilo, když účastníci diskuze přešli z kritiky šatů k hodnocení mě samotné. To se pak dozvíte věcí. Každopádně mě uspokojuje to, že má kolekce donutila víc než tisíc lidí, aby sedli k počítači a napsali reakci. Což je pro mě jakýsi indikátor toho, že splnila perfektně svůj účel.

Zvažujete nějaké právní kroky?

Rozhodně ne kvůli diskuzi nebo článku, který způsobil, že jsem měla během tří dnů novou kolekci kompletně zamluvenou, což běžně trvá asi půl roku. Tato diskuze, která byla celostátní, také způsobila doslova explozi nabídek k účastem na módních přehlídkách v Česku i v zahraničí. S několika agenturami již jednám a ostatní nabídky zvažuji. Majitel domény, kde se objevil článek s diskuzí, ale jednoznačně porušil autorský zákon. Více prozrazovat nebudu.

Když jste navrhovala kolekci šatů, která na internetu vyvolala takové emoce, z čeho jste vycházela? Co vás inspirovalo?

Kolekce je pro mě vždy extravagance. Spojení různých druhů materiálů tak, aby byly modely svůdné, ale přitom, aby bylo možné je vzít i do společnosti. Každý návrhář má svůj styl, podle kterého jej lze poznat, a také se tím liší od ostatních. Mé modely na přehlídky jsou provokativní. Nikde se neinspiruji, vycházím sama ze sebe. Kolekci mám vždy nejdříve ve skicách. Když ji pak zpracovávám, často se ve výsledku liší. Ale zakázková tvorba je zcela jiná záležitost. U ní se většinou nemůžete tak odvázat, i když někdy také. Zakázku tvořím individuálně podle osobnosti klientky tak, aby se v modelech od nás cítila dobře a aby dotvořily její osobnost.

Jak byste charakterizovala svůj styl tvorby?

Když mluvíme o té přehlídkové, tak je to právě taková ta sexy dráždivá, provokativní extravagance.

Jaký kousek oblečení ze svého šatníku máte nejraději?

Je toho víc, ale nejraději oblékám, což je patrné i z mnoha fotografií, motorkářskou bundu.

Navrhujete pro sebe všechno sama, nebo si některé kousky také pořídíte v obchodě?

Samozřejmě, že chodím ve svém. Sem tam si ale pořídím nějaké to triko jinde.

Máte návrhářský vzor?

Tvorbu ostatních návrhářů, českých i zahraničních, sleduji, ale vzor jako takový nemám v nikom z nich. Nejsympatičtější je mi Viviene Westvood.

Koho ze známých osobností byste chtěla obléknout? Máte nějaký takový sen? A které osobnosti už mají ve skříni oblečení od vás?

Od roku 1997 oblékám různé finále oblastních a krajských kol soutěže Miss. Z těchto soutěžících se pak nezřídka staly naše klientky. Také je mezi nimi pár českých hereček a manželky vrcholných politiků.

Mohla byste připomenout vaše úspěchy v kariéře návrhářky?

Jen pro zajímavost, naše nejmladší klientka má čtrnáct měsíců a nejstarší dvaadevadesát let. Za největší úspěch po celá léta považuji to, že se k nám do salonu naše klientela vrací a podává reference dál. Této skutečnosti si velice vážím. Také mě těší, že se na náš salon obracejí účastnice různých soutěží krásy, kadeřníci, fotografové a vizážisté, kterým půjčuji své modely do různých soutěží. Cením si například toho, že v roce 1997 jsem vytvořila kolekci pro českého výrobce potištěných tkanin, která v silné konkurenci na veletrhu Styl v Brně postoupila v soutěži Fashion Point až do finále. Potěšilo mě také v roce 2008 první místo v soutěži v líčení s názvem Vášnivé bolero, kde jsem pro vizážistku Pavlu Zbořilovou vytvořila stylový model. Následně jsem pro tutéž vizážistku vytvořila model do soutěže Bluemarine. Tam také s mým modelem zvítězila, a to v mezinárodní konkurenci.

BRIGITA ROČŇÁKOVÁ

• Věk: 38 let.
• Bydliště: Olomouc, pochází z Hranic.
• Děti: Tříletý syn Alexandros a dvanáctiletá dcera Brigita.
• Koníčky: Ráda vaří.
• Oblíbená země: Česká republika a Španělsko.

CO NAPSALI V MÓDNÍM PEKLE

• „Všechno je špatně: použité materiály jsou nevhodné, nevhodně upravené nebo přímo laciné. Střihy prakticky neexistují, všechno je to na holkách jen různě navěšené a navázané. Plocha odhaleného masa je nepřípustná kdekoli mimo noční klub nebo diskošku pro barbíny. Oděvy jsou plné zoufalých jakože sexy prvků: průstřihy, rozparky, vykukující pupíky, peří. Nemám slov…“ Redaktorka /ada/