Lůno nabídne plavbu v chladných hlubinách filozofie lásky

Matka nebo milenka? Rebecca (Eva
Greenová) porodila svou osudovou lásku. Ve vizuálně podmanivé
romanci je možné všechno

Matka nebo milenka? Rebecca (Eva Greenová) porodila svou osudovou lásku. Ve vizuálně podmanivé romanci je možné všechno Zdroj: artcam

Klonování dnes může vyvolávat vášnivé debaty na půdě parlamentů, ve snímku maďarského režiséra Benedeka Fliegaufa je to ale téma velmi osobní, apolitické a navenek klidné. Ve filmu Lůno je vše osobní, protože kromě dvojice ona a on, nakrátko jejich příbuzných a pár dalších postav, tu nikdo víc neexistuje. Zato tu je rozbouřené moře, vítr, nekonečné pobřeží a nekonečná melancholie a něha, jimiž je nasáklý příběh nekonveční osudové lásky.

Osudové proto, že hlavní hrdinka Rebecca nikdy nemilovala nikoho jiného než Tommyho a nikdy ani s nikým jiným vlastně nechtěla být.

Nekonvenční proto, že po jeho tragické smrti pod koly auta, která se na skoro liduprázdném ostrově zdá jako krutý naschvál, se dívka rozhodla Tommyho oživit tak, že sama porodí a vychová jeho repliku.

Nuance takového vztahu se pak těžko přepisují do slov, protože režisér Fleigauf je zobrazuje hlavně skrze atmosféru, prostředí a trpělivým pozorováním hlubokých očí Evy Greenové. Jeho první film, v němž se mluví anglicky, tak podmaňuje jako básnivá meditace, lyrika se špetkou sci-finezbytného jen k tomu, aby se tu mohly klást otázky o bezpodmínečnosti lásky, nevysvětlitelnosti přitažlivosti, pomíjivosti vztahů a rozdílech mezi altruismem a sobeckostí. A také názorně ukázat fungování Oidipova komplexu. I druhý Tommy nevyhnutelně dospěje do věku, kdy už mu jenom matka stačit nebude a kdy bude chtít pochopit, kým ve skutečnosti je.

Uchvacující obrazy, které se tak vyjímají na širokoúhlém plátně, režisér nasnímal na německém ostrově v Severním moři, i když celý film se tváří, že se odehrává kdesi v Anglii. Kromě Greenové tu hrají hlavně britští herci (Lesley Manvillová a Peter White nebo Matt Smith známý ze seriálu Dr. Who). Jako čas, co by mohl být budoucností i alternativní přítomností, tu ale není podstatné ani přesné místo.
Pozvolna vyprávěný příběh ale nakonec působí méně zásadně, než měl, a trochu jej sráží i vnitřní logika. Stárnutí Rebeky je neuvěřitelně pomalé, ideje a podněty k přemýšlení, které má právě příběh vzbuzovat, pak působí vágně. Vizuální síla a krása Lůna ale ponouká k tomu, abychom se do jeho chladných filozofických hlubin i tak ponořili.

Lůno

(romance, Německo / Maďarsko / Francie, 111 minut)
Režie: Benedek Fliegauf
Hrají: Eva Greenová, Matt Smith, Lesley Manvillová
Premiéra: 18. srpna
Hodnocení: 60 %

Autorka je spolupracovnicí redakce