Macdonald postavil pomník YouTube

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: kviff.com

Ohromné překvapení. Snímek, který produkovali bratři Ridley a Tony Scottové, vznikl podle estetiky serveru YouTube a měl ambici zachytit jediný den v lidských dějinách (24. červenec 2010), vzbuzoval až nesmyslně velká očekávání. A kupodivu většinu z nich vskutku naplnil.

Režisér Kevin Macdonald (Pád do ticha, Poslední skotský král) měl k dispozici snad 4500 hodin záběrů lidí z celého světa a spolu se střihačem Joem Walkerem z hrubého materiálu poskládali takřka brilantní film. Ten je pak výrazný v tom, co všechno ukazuje, a ještě důležitější v tom, co představuje.

„Příběh“ planety a jejích obyvatel Macdonald spolu se svými filmaři vypráví chronologicky. Od nočních pitek a veselí, přes vstávání, rutiny, všemožné úkony společné všem lidem až po večerní radovánky a ulehnutí. K tomu se dozvíme, co nosí po kapsách, čeho se bojí nebo například co milují. Vše v atraktivním dynamickém hávu a doplněné podmanivou hudbou.

Hned v několika „scénách“ jsou rozpoznatelné montážní postupy definované Dzigou Vertovem a jeho dílem Muž s kinoaparátem. Divák si všimne také inspirace typově podobnými globálními dokumenty jako Mondo Cane, slavné trilogie Godfreyho Reggia (Koyaanisqatsi, Powaqqatsi a Naqoyqatsi) či Baraka.

Všechny tyto snímky se zabývaly rituály a i v tom se jim podobá Život v jednom dni. Na první pohled zobrazuje každodenní rutinu většiny lidí na světě a tu sjednocuje do větších celků. Ale ve skutečnosti se mu daří zachytit nejdůležitější z nových rituálů člověka – takřka neustále kamerou zachycovat sebe sama, své okolí, svůj život. A tím sebepotvrzovat vlastní existenci.

To má své působivé stránky i úskalí. Na samý závěr tvůrci zařadili smutný příběh dívky, která čekala celý den na něco úžasného, speciálního, čím by film obohatila. Nic takového neprožila. Dalším nedostatkem snímku je to všechno, co nezobrazuje. Plně totiž vychází z pravidel serveru YouTube, proto se zde ukazují především ty hezké věci. Ty ošklivé jsou vytěsněny. Erotika chybí zcela, stejně jako brutální násilí.

Český divák by pak měl ocenit kameramanskou zručnost téměř všech amatérských filmařů. Většina záběrů z mobilních telefonů a amatérských kamer vypadá nesčetněkrát lépe než současná tuzemská televizní tvorba.

Život v jednom dni

(dokumentární, USA, 95 minut)
Režie: Kevin Macdonald
Premiéra: 24. července
Hodnocení: 80 %

Jak dát řád chaosu života

Youtubiverze přezdívá střihač Joe Walker Životu v jednom dni, unikátnímu dokumentu složenému z klipů tisíce lidí, kteří filmovali své životy 24. července 2010 a které iniciátoři projektu oslovili právě přes YouTube. „Je to ukázka pozitivní spolupráce díky internetu,“ myslí si Walker, který obvykle stříhá fikce.

Klipů usilujících o místo v konečném střihu se sešlo přes 80 tisíc (všechny jsou dostupné na YouTube). Filmaři očekávali zhruba 800 hodin materiálu, dostali jich přes 4500. „Protože tohle ještě nikdo nezkusil, neexistoval žádný editorský program a museli jsme všechno vynalézt. A vytrénovat skupinu rešeršistů najatých z mezinárodní filmové školy v Londýně, kteří všechno zhlédli a popsali,“ vzpomíná Walker. Tým také všechny klipy ohodnotil. „Pět hvězdiček znamenalo: buď to tam bude, nebo byste mě měli vyhodit. Šest hvězd znamenalo: je to tak špatné, až to je dobré.“

Tahle fáze zabrala dva měsíce. Teprve pak mohl Walker začít stříhat pod vedením režiséra Kevina Macdonalda. „Dokumenty jsou vlastně cvičení, jak dát chaosu života nějaký řád a smysl. Tady bylo víc chaosu než obvykle,“ uvedl režisér.

Macdonalda inspiroval jeden z jeho oblíbenců, britský umělec Humphrey Jennigs a jeho projekt Mass Observation z 30. let.

„Kevin a Joe z toho udělali film, jak oni vidí svět, i když se snaží být co nejvíc komplexní. Ale to je normální, žádný film není objektivní,“ říká Slovák Marek Mackovič, který přispěl záběry korejského cyklisty na cestě kolem světa a byl mezi dvacítkou pozvaných na premiéru v Sundance.
Co on si myslí o výsledku? „Dovolí vám pochopit svět a vcítit se do jiných.“ Walkera zase těší, že snímek ukázal nový směr pro dokument. „Každý den se stane něco, o čem se dá natočit film. To je pro mě jako střihače dobrá zpráva.“