Recenze filmu Kvarteto: Rozladěný pokus o portrét dnešních třicátníků

Záběr z filmu Kvarteto

Záběr z filmu Kvarteto Zdroj: Falcon

Záběr z filmu Kvarteto
Záběr z filmu Kvarteto
Záběr z filmu Kvarteto
Záběr z filmu Kvarteto
5
Fotogalerie

Miroslav Krobot se po relativně povedeném vesnickém dramatu Díra u Hanušovic vrátil do kin s Kvartetem, pokusem o portrét generace, která mu je evidentně cizí. 

Divadelník a lakonický filmový herec Miroslav Krobot se před třemi lety stal i filmovým režisérem. Ve snímku Díra u Hanušovic přesadil velkou část “svého” Dejvického divadla na moravský zapadákov, kde pražské herce nechal prožívat obyčejné a obecné chvíle lásky i osamělosti, i přes jistou díru v autenticitě docela emotivně.

Novinka Kvarteto se přesunula do Olomouce, což je ovšem poznat jen podle fotogenických exteriérů. Hlavní hrdiny tvoří členové smyčcového kvarteta, jež vyluzuje hudbu tak nelahodnou, že není zcela poznat, zda má značit jejich nemohoucnost nebo jejich avantgardnost. Rozladěné jsou i vztahy trojice mužů a jedné ženy. Jak ale slogan snímku a banální přednáška jedné z vedlejších postav v podání Lenky Krobotové upozorní, tohle má být hlavně film o povaze štěstí, případně i lásky a touhy.

Kvarteto je filmem, které své poselství divákům předříkává a zároveň je stejně zanechává zmatené. Falešně tu nezní jen hudební čísla či pravděpodobně hanácké postavy, které se neumí rozhodnout, zda budou mluvit spisovně, nebo hovorově. Snímek se trpce vleče jako trapný portrét současných městských egocentrických zhýčkaných třicátníků očima někoho, kdo mezi ně nepatří a ani je pořádně nezná.

Možná proto nejživotněji působí nejstarší člen kvarteta (Zdeněk Julina), i přes svou tichost, nevýraznost a asociálnost. Ze zbylé trojky odcizených figur s existenciálními pseudoproblémy nejvíc tíhy leží na Barboře Polákové, tu však prázdnota její emocionálně rozpolcené dívky pohlcuje.

Ploše a toporně vyznívají také zamýšlené komické momenty, natož přednášky s životními moudry pronášené ve vegetariánském bistru nebo před seniory, jejichž nespokojené výrazy může divák chápat lépe než cokoliv jiného v tomto filmu. Práce s kamerou dílo korunuje.

Bezdůvodně u scén vyčkává, než se jako by vzbudí a stejně nefunkčně se začne někam pomalu přesunovat. Pokud to vše není sofistikovaná hra vyjadřující banalitu, umělost a neproniknutelnost dnešního světa, pak Kvarteto až překvapivě nahlas neladí.

Kvarteto

(tragikomedie, ČR 2017, 93 min)

Režie: Miroslav Krobot

Scénář: Miroslav Krobot, Lubomír Smékal

Hrají: Barbora Poláková, Jaroslav Plesl, Lukáš Melník, Zdeněk Julina

Hodnocení: 30 %