Recenze: Hora aneb Dechberoucí hold majestátnosti

Hora

Hora Zdroj: AČFK

Hora
2

Australský dokument Hora pomocí nádherných obrazů, strhujícího hudebního doprovodu a komentáře namluveného charismatickým hlasem Willema Dafoea vypráví o lidské fascinaci horami.

Kromě magicko-realistického pohledu na lidi žijící na hranici chudoby Florida Project, za který byl nedávno nominovaný na Oscara, se v českých kinech promítá i další snímek s účastí Willema Dafoea. Dokument Hora americký herec svým charismatickým hlasem vypráví. A nejde jen o zvukomalebný doprovod k majestátním záběrům pohoří, v okamžicích, kdy na soundtracku neburácí Vivaldi.

Australská dokumentaristka Jennifer Peedomová je sama horolezeckou nadšenkyní a o horách už pár filmů natočila (Zázrak na Everestu, Šerpa). Pro Dafoea napsala ve spolupráci s Robertem Macfarlanem, autorem knihy Mountains of the Mind, komentář, který stručně, ale výstižně popisuje lidskou fascinaci horami. V úvodu pomalu vyprávěné, obecné věty zní jako další reklamní pohlednice, určená jen pro horolezce, kteří mohou nenáročně obdivovat předmět svého zájmu. Postupně se ve slovech, ač stále zůstávají dost všeobecná, nakumulují podněty k přemýšlení, co všechno mohou hory pro člověka znamenat a proč ho tolik přitahují, fascinují a svádějí až k šílenství. Komentář k tomu shrne historii vztahu lidí k této části přírody, až do současné módy extrémních sportů, z nichž nabídne dost ukázek a jež vysvětluje jako zábavu jedinců “napůl zamilovaných do sebe a napůl do zapomnění”. Ne každý horal ve filmu vypadá šťastně a dokáže odhadnout své síly.

Zmíněná slova doprovází uhrančivé obrazy vrcholků, jako důkaz, jak velkou mocí disponují i jen natočené hory. Nebo ji mají právě i proto, že jsou natočené tak zručně, s kamerou plující kolem natolik přirozeně, že během obdivu pohoří skoro nezbývá čas na obdivování současné filmové techniky? Dál rozbouřit emoce pomocí Čtyř ročních období sice není zrovna originální, zato však funkční. Kromě Vivaldiho režisérka k našlehání majestátnosti používá také hudbu Griega, Beethovena, Arvo Pärta či nové kompozice.

Ze dvou tisíc hodin natočených v patnácti různých zemích (v této poetické filmové symfonii chybí popisky míst) vzniklo 74 minut naplněných jedním nádherným obrazem za druhým. Detailně můžeme pozorovat pohyby lávy. Nechybí ani pohledy na zasněžené vrcholy v západu slunce či na odvážné (a bláznivé) horolezce pokoušející gravitaci bez jištění. Hora pozoruje svého titulního hrdinu s fascinovaným obdivem. Důležité je, že také s respektem.

Hora
(dokument, Austrálie 2017, 74 min.)

Režie: Jennifer Peedomová