Recenze knihy: Skutečný triumf svobodné vůle

Vítězná parta. Devět kluků z chudých rodin, kteří překonali veškerá očekávání. Joe Rantz je druhý zleva.

Vítězná parta. Devět kluků z chudých rodin, kteří překonali veškerá očekávání. Joe Rantz je druhý zleva. Zdroj: E15

Nakladatelství MOBA vydává knihu Daniela Jamese Browna Hrdinové ve člunu. Ta se vrací k jednomu z památných okamžiků berlínské olympiády v roce 1936.

Veslování bylo ve třicátých letech minulého století druhou nejoblíbenější olympijskou disciplínou hned po atletickém trojboji. Joe Rantz byl jedním z devíti Američanů, kteří v roce 1936 šokovali celý svět i Adolfa Hitlera, když získali zlatou olympijskou medaili v závodě osmiveslic. Jejich fascinující příběh přináší čtenářům Daniel James Brown v knize Hrdinové ve člunu.

Brownovi celou historii nejprve vyprávěl právě Joe, ale po jeho smrti na něj navázala Rantzova dcera. Autor se v románu snaží zachytit proměnu mladíků před olympiádou. Díky neuvěřitelnému množství detailů čtenářům přibližuje život prostých chlapců z chudých rodin pocházejících z drsného prostředí dřevorubců či farmářů. Vypráví, čím si mladíci museli projít, aby porazili elitní posádky prominentů z univerzit východního pobřeží. Zároveň zmiňuje i přípravy olympiády pod vedením Josepha Goebbelse a Leni Riefenstahlové včetně brutálního zacházení s bezdomovci, Cikány či se Židy. Zvláště při těchto pasážích až mrazí v souvislosti se současným světem, jak se dějiny opakují ve spirálách.

Zajímavý je Joeův postřeh z odjezdu do Evropy. Při pohledu na sochu Svobody si uvědomuje, že v cíli jeho plavby není svoboda vůbec daná. Rantz i ostatní věděli, že reprezentují něco mnohem většího než jen sami sebe – způsob života a společné hodnoty. A tou nejzákladnější byla právě svoboda.

Trenér washingtonské univerzity Al Ulbrickson spolu se stavitelem lodí Georgem Pocockem dokázali v reprezentační posádce probudit vzájemný respekt, pokoru, férovost, pomoc. V očích chlapců právě toto definovalo Ameriku. A to se chystali přivézt do Berlína a ukázat světu, až vyplují na vodu jezera Grünau. S napětím větším než při detektivce čtenář sleduje závody, nepřízeň počasí i nevýhodnou polohu vylosovaného pořadí.

Jakkoli je výsledek znám, spisovatel dokázal popsat atmosféru závodů tak sugestivně, že i ti, kteří o veslařském sportu dosud nic nevěděli, fandí americké osmiveslici Husky Clipper, jako by stáli na břehu a byli při tom. Kniha je doplněna historickými fotografiemi ze závodů i ze soukromí Joea Rantze a jeho druhů.

Daniel James Brown: Hrdinové ve člunu Nakladatelství: MOBA, 2016 Překlad: Jakub Kalina Hodnocení: 90 %