Recenze: Komiks, který je nutné číst mezi řádky

Mezi řádky – Zrození

Mezi řádky – Zrození Zdroj: Archív

Mezi řádky – Zrození
Mezi řádky – Zrození
3

Fantasy romány pro děti jako hlavní zbraň v boji proti organizaci, která už staletí využívá moci příběhů k ovlivňování geopolitické situace, je jen jeden z nápadů, kterými oplývá komiksová série Mezi řádky.

Hlavní hrdina Tom Taylor je v komiksové sérii Mezi řádky předobrazem knih o malém čaroději, se kterou jeho kreslený otec dosáhl obrovského úspěchu.

Nadšení čtenářů někdy dosahuje až náboženského zanícení a to Tom ještě netuší, že jeho podivínský otec hodlá této moci využít k boji s velmi svérázným protivníkem. Boji, kde se literární fikce začne projevovat velmi fyzickým způsobem. Nejde ovšem jen o obyčejné zhmotňování literárních postav, ale o mnohem rafinovanější nápady, kterých má scenárista Mike Carey jako Lucifer v zásobě spoustu.

Jeho série zkoumá sílu příběhů, která leží mezi řádky. Nadhazuje zajímavé otázky, jak výrazně nás i společnost ovlivňují příběhy, které vyprávíme sami o sobě, o světě i druhých lidech, a které si oni zase vyprávějí o nás. Rád si také pohrává s množstvím slavných děl od bible přes Leviathana Thomase Hobbese až po komiksy. A to na úrovni, kdy nejde o pouhé citace, ale umné využití zákonitostí a prostředí daných děl. Od svých čtenářů tak očekává alespoň základní literární vzdělání, ale ještě lépe vášnivé zaujetí pro celou literaturu.

Mezi řádky je ale především napínavý thriller, který na postavy vrhá stále nové a nové otázky, nebezpečí a zvraty. A i když protivníky jsou upíři, prastaré loutkářky nebo zapomenutí superhrdinové, je příběh překvapivě civilní a realistický. A právě tato kombinace neobvyklého světa, nápadů a podání vytváří dílo, které výrazně vyčnívá ze současné komiksové tvorby pro dospělé.

Autor je spolupracovníkem redakce

Mike Carey, Peter Gross: Mezi řádky

Vydavatel: Crew