Recenze: Komiks tisíce a jednoho světa | E15.cz

Recenze: Komiks tisíce a jednoho světa

Vojtěch Čepelák

Jedna z prvních filmových sci-fi Metropolis Fritze Langa či americké lascivní krváky sedmdesátých let jsou jen zlomkem odkazů v další velké hře slavného britského scenáristy Alana Moora, komiksu Nemo: Srdce z ledu.

Lze těžko najít populárnější jméno současného komiksu pro fajnšmekry, než je velký buřič Alan Moore. Jeho slavná díla z osmdesátých let minulého století přivedla angloamerický komiks do dospělosti a byla i kvalitně zfilmována jako v případě snímků Watchmen a V jako Vendeta.

Moore se naštěstí nesnaží překročit vlastní stín a rád si hraje. O tom svědčí i jeho Liga výjimečných, první velká komiksová kniha, která vyšla v českém překladu roku 2002. Skupina hrdinů a hrdinek z dobrodružných románů viktoriánské doby typu Dvacet tisíc mil pod mořem, Drákula či Doly krále Šalamouna tehdy pro české čtenáře nadlouho definovala, co je to kvalitní komiks.

Recenze: Beautiful Boy aneb Emocionální portrét strastí rodičovství

Hutný děj, velké množství kulturních odkazů, skvělá kresba a nečekaná až překvapivá otevřenost. Nyní vydané pokračování předchozích ság nazvané Nemo: Srdce z ledu se po letech vrací do stejného světa. Kniha obsahuje tři příběhy z dvacátých, čtyřicátých a sedmdesátých let dvacátého století – století, které je ale úplně jiné, než jak jej známe. Každá komiksová povídka se totiž odehrává na pozadí jiného slavného fiktivního světa.

Německý neoexpresionismus, mimozemský horor a exploitation filmy jsou dobrým základem k Moorově schopnosti vrstvit na sebe desítky zvláštních, krvavých i sexuálních uměleckých odkazů. Poučený čtenář dostane svoje, nezasvěcený pak může tápat, ale lehké, dobrodružné příběhy, které odsýpají, mu to mohou vynahradit. Zvláště pokud je otevřen pocitu úžasu z prapodivných světů, vynálezů a alternativních historií, jež skvěle vykresluje Moorův dvorní kreslíř Kevin O’Neill ve své suché, přitom pompézní lince. Díky tomu je Nemo zdařilým návratem velkého scenáristy ke starým čtenářům i správnou cestou k těm novým.

Autor je spolupracovníkem redakce

Alan Moore, Kevin O’Neill: Nemo: Srdce z ledu

Vydal: Argo