Recenze: Sugestivní pocta Franzi Kafkovi

Kafka Band

Kafka Band Zdroj: profimedia.cz

Kafka Band
2

Spisovatel a pražský rodák Franz Kafka po sobě nezanechal příliš objemné dílo, ale pro českou kulturu – a nejen pro ni – zásadní. Není divu, že se mu dostalo pozornosti divadelní, filmové i hudební scény. Vcelku příležitostné uskupení v čele s lídrem bývalých Priessnitz Jaromírem Švejdíkem, členem Tata Bojs a producentem Dušanem Neuwirthem a spisovatelem Jaroslavem Rudišem se i proto rozhodlo zhudebnit jeden z jeho hlavních románů, Nezvěstného, jenž je obecně znám i díky filmu z devadesátých let pod názvem Amerika.

Kafka Band se k iniciátorovi svého názvu vrátil po pěti letech, kdy vydal hudebně­ -scénické zpracování románu Zámek, které se dočkalo i divadelní adaptace v německých Brémách. Nynější počin je ale jiný. Album Zámek/Das Schloss spoléhalo na akustické nástroje, Amerika má výrazně současný až elektronický zvuk.

K sugestivitě alba naopak stejně jako na Zámku přispívá výsostný literát Rudiš pasážemi, v nichž čte z Kafkova románu, a to v originálním, německém znění. Společně s českými a anglickými texty vytvářejí přesně esenci multikulturnosti, která byla v tehdejším Rakousku­ -Uhersku a poté Československu běžná a která je dnes čím dál více ze stran různých extremistů zpochybňována.

Většinu alba ale samozřejmě tvoří písně, které nesou výrazný autorský podpis Jaromíra Švejdíka, odkazující na melancholické jesenické Priessnitz, i Dušana Neuwertha, jenž má značný podíl na velmi moderním zvuku Tata Bojs. Díky tomuto dědictví tak vznikla jedna z nejlepších písní na albu People Get Lost či skladba odkazující na původní název románu Der Verschollene/ Nezvěstný.

Franz Kafka se stal po sametové revoluci výrazným objektem zájmu mnohých. Výsledkem byl nejen onen výborný film Amerika Vladimíra Michálka, ale třeba i trička s kafkovskými motivy prodáváná na Karlově mostě hned vedle ruských matrjošek.

Je jen dobře, že se i na mainstreamové hudební scéně Kafkou zabývá někdo tak důkladně a s takovou invencí. Doufejme, že se Kafka Band odhodlá pokračovat a zpracuje i Proces nebo Proměnu. Jejich pojetí se totiž dá věřit.

E15