Lodě si odpočaly a zdražily
Kdo se těšil po roční pauze na výlet lodí po Brněnské přehradě, toho mohou nepříjemně překvapit nové ceny jízdenek. Letos za ně pasažéři zaplatí 240 korun. Předloni přitom stála zpáteční jízdenka z Bystrce do Veverské Bítýšky o 80 korun méně. Rodinné jízdné pro dva dospělé a dvě děti teď vyjde dokonce na pětistovku.
„Určitě bych to hodně zvažoval. Pět set korun je dost, to bych raději přehradu obešel pěšky,“ uvedl například důchodce Ladislav Dobrovolský. Jeho šestiletá vnučka Veronika již jednou po přehradě plula. „Na lodi se mi moc líbilo a ráda se svezu znova,“ vzpomíná Veronika na výlet.
Většinu lodních jízdenek dopravní podnik zdražil o polovinu. Nejvíce, o rovných šedesát procent, podražilo zlevněné jízdné na jeden úsek, kterých je na přehradě deset. „Důvodem jsou vysoké náklady na údržbu lodí,“ objasnila mluvčí podniku Hana Pohanová.
Šestičlennou flotilu dopravního podniku letos omladila loď Lipsko, která nahradila loď Pionýr z padesátých let. Lipsko, které stálo patnáct a půl milionu, je letos největším lákadlem přehrady. „Jízdné je dražší i kvůli této nové lodi, která ale na oplátku nabízí větší komfort. Mimo jiné je včetně toalet bezbariérová,“ tvrdí Pohanová.
Na nejvýhodnější poloviční jízdné mají podle nového ceníku nárok majitelé „šalinkaret“, děti do patnácti let či invalidé.
„Brňané, kteří si koupili roční šalinkartu, mohou na výlet vzít třeba kamaráda, který pak zaplatí jen poloviční jízdné,“ uvedla mluvčí. Dopravní podnik i letos nabízí zvýhodněné jízdné, které platí i jako vstupenka na hrad Veveří nebo do brněnské zoo.
Zpáteční jízdenka na hrad Veveří, se kterou si dospělý Brňan může prohlédnout i zoo, vyjde na 200 korun. Některým Brňanům zdražování příliš nevadí. „Lodě mám v oblibě, proto se těším na plavbu tou novou. Jednou za čas si ji určitě můžu dovolit,“ uvedl například Stanislav Starý.
Loď Lipsko je větší a širší než dosavadní plavidla, vejde se do ní dvě stě cestujících. Nabídne dvě paluby a jako jediná loď na přehradě je ozvučená. Kapitán tak může popsat zajímavá místa přehrady.
Starší plavidla chce brněnský dopravní podnik obměnit do dvou let.