Luxus za hubičku. Krize nutí hoteliéry nebývale zlevnit

Kdo nefandí lyžování a zimním radovánkám na horách, může utrácet peníze za přepychový nocleh uprostřed Prahy. Ještě nikdy nebyl luxus tak levný.

Zpozornět by měli zejména lidé, kteří bydlí v centru Prahy za drahé nájemné. Místo činže majiteli domu, kterému navíc platí zvlášť energie, vodu či připojení na internet, mohou s celým obnosem klidně zamířit na recepci nejbližšího luxusního hotelu. A ještě na tom vydělají, protože spousta služeb jako snídaně, žehlení nebo masáže je zahrnutá už v ceně.

Apartmá čtyř a pětihvězdičkových hotelů jsou vesměs prázdná a přepych je tam k dostání za hubičku. Na několik týdnů dopředu zlevnily pokoje až na třetinu.

„Mnozí tak doufají, že zachrání podnik před krachem,“ komentuje ponovoroční slevovou akci prezident Asociace hotelů Pavel Hlinka.

Přepych pro dva vyjde na tisíc korun

I když se to hoteliérům už na podzim, kdy stahovali ceny na polovinu, zdálo nemožné, po Novém roce museli své ceníky opět opravovat.

„Naše výjimečná cena je jeden tisíc dvě stě padesát korun za dvoulůžkový pokoj, zahrnuje snídani pro dva, připojení na internet a všechny poplatky,“ říká Vojtěch Kačerovský, hlavní manažer čtyřhvězdičkového hotelu Plaza Alta v Holešovicích.

Ceny standardních pokojů v přepychových hotelech se nyní pohybují kolem jednoho tisíce korun. Přitom služby zůstávají na vysoké úrovni, kterou měly hotely i v době ekonomického blahobytu.
Doplácejí tak víceméně ze svého a doufají, že zase začnou do Prahy jezdit bohatí turisté.

„Stále platí zlevněné parkování nebo ovoce s nápojem na uvítanou. Naše služby jsou i v této nelehké době stejné,“ podotýká Kačerovský.

Pokud hotel nasadil krátkodobě co nejnižší cenu, ne vždy to znamená, že se potácí na pokraji přežití. Někdy může jít jen o akci, která má přilákat.

Jak ale najít tu nejzajímavější akční nabídku, když podle čerstvých čísel Asociace cestovních kanceláří a agentur je v Praze 142 hotelů se čtyřmi a třiatřicet hotelů s pěti hvězdičkami?

Stačí nahlédnout do jednoho z největších internetových rezervačních systémů Booking.com, kde zájemce ve vyhledávači najde přehled nabídek i s cenami na nejbližší dny a pokoj si může okamžitě rezervovat.

Nejlevnější noc? Za pět stovek

Internetová rezervace má ještě jedno kouzlo – host zaplatí za pokoj podstatně méně.

„Dnes už je minimálně turistů, kteří přijdou na recepci a zaplatí si pokoj. Naprostá většina využívá rezervačních systémů, je to pohodlné a výrazně levnější,“ říká Tomio Okamura z Asociace cestovních kanceláří a agentur.

Týdeník Sedmička oslovil nejznámější luxusní hotely. Zatímco na recepcích hotelů Hilton, Radisson Blu Alcron, Le Palais nebo U Zlaté studně by lidé v těchto dnech zaplatili za nejlevnější pokoj v průměru kolem tří a půl tisíce korun hotově, přes rezervační systém by to byla polovina.

Ty skutečně nejlevnější pokoje s dobrými službami ale sídlí až v širším centru. Od dvaceti eur nabízí jednolůžkový pokoj Top Hotel. Noc pro dva ve čtyřhvězdičkovém Irisu v Praze 10 začíná na devíti stech padesáti korunách i se snídaní. V pětihvězdičkovém hotelu Corinthia je ubytování už od tisíce pěti set korun.

„Výhledově jsme nasadili třetinovou cenu na měsíc dopředu. Budeme ale sledovat trh, jakmile se zájem obnoví, okamžitě cenu zvedneme,“ naznačuje plán manažer útulného rodinného hotelu v Praze 2, který si ale nepřeje kvůli konkurenci zveřejnit jméno.

Smlouvat, smlouvat a smlouvat

Pokud zájemcům chybí pár set na nákup luxusu, odborníci radí smlouvat. V době, kdy každý podnik ve městě bojuje o přízeň nocležníků, je to další možnost, jak snížit ceny.

Mnozí hoteliéři už dopředu připravili slevové balíčky. „Klient si může rezervovat pouze pokoj nebo pokoj se snídaní,“ říká Petr Vaněk z hotelu U Zlaté studně.

Je dobré se ptát, co vše cena zahrnuje. Právě v dokonalém servisu se totiž může skrývat pravý přepych. Ten samý hotel totiž i u nejlevnějšího pokoje nabízí na dvanáct služeb zdarma. Je to vyčištění bot, vybalení a balení zavazadel, výběr ze sedmi druhů polštářů či nonstop připojení na vysokorychlostní internet.

„Můžeme nabídnout kvalitní a osobní servis, na který jsme se právě v této době ještě víc zaměřili,“ říká Martina Pavlíková z hotelu Radisson Blu Alcron.