„Pozorujeme posun v odvětví ve smyslu toho, co dokáže technologie nabídnout aerolinkám,“ prohlásil na aerosalonu v Singapuru Matt Muta, ředitel jedné z divizí Microsoftu. „Technologie dosáhla takové úrovně, že aerolinky už vidí jejích přínosy pro posádky a personál, ale především pro komunikaci se zákazníky,“ dodal.
Microsoft a Lufthansa Systems během veletrhu představili aplikaci BoardConnect pro operační systém Windows 8, která umožní cestujícím objednání jídla od stevardů, nakupování či vyhledávání informací o cílové destinaci.
Stejný program ale dokáže zcela nahradit palubní zábavní systémy, nabídku filmů či hudby si totiž cestující mohou přehrávat přímo na svém přístroji. „Dny tradičních zábavních systémů v letectví jsou sečteny,“ myslí si Muta. Oproti obrazovce naistalované v zádech každé sedačky jsou totiž podobný programy výrazně levnější a ušetří také hmotnost, což znamená ceněnou úsporu paliva.
Podobnou aplikaci začínají používat i Delta Air Lines, které své stevardy vybavují tablety a mobilními telefony se softwarem od Microsoftu. Jeho prostřednictvím může posádka „přijímat objednávky, hlásit poruchy, reagovat na připomínky cestujících a dokonce přijímat platby kreditní kartou pomocí běžného zařízení,“ vysvětli Muta. Program lze používat na všech běžných operačních systémech, k provozu vyžaduje pouze zapnutý Bluetooth.
Rozšíření přístrojů od Microsoftu v letadlech může pomoci i firma Jeppesen. Společnost vlastněná Boeingem představila aplikaci určenou hlavně pro tablet Microsoftu Surface, které nejen omezí množství papírových dat, která s sebou piloti nosí do kokpitů, ale navíc umí zobrazovat aktuální informace jako například data o počasí. Delta zatím tablety od Microsoftu rozdala 11 tisícům pilotů, 19tisíc stevardů a stevardek zároveň dostalo chytré mobily Nokia.
Tablety ale pilotům rozdávají i další aerolinky, papírová dokumentace a manuály pro běžný let mohou vážit i více než 20 kilogramů. Řada dopravců ovšem zatím dává přednost tabletům od konkurenčního Applu.