Místo vlakem, déle autobusem

Daniel Tácha
Současná výluka vlakové dopravy mezi Benešovem a Táborem není zdaleka poslední. Podle Správy železniční dopravní cesty přijdou další.

Petr Kocourek se zlobí. Chtěl jet vlakem z Heřmaniček do Tábora, místo toho musí delší cestu sedět v autobusu.
„Vlakovou výluku si vyžádaly pokračující práce na modernizaci IV. tranzitního železničního koridoru, které jsou díky dobrému počasí v plném proudu,“ vysvětluje mluvčí Správy železniční dopravní cesty Tomáš Drvota. Vlaky na trati Benešov – Tábor přestaly v obou směrech jezdit 26. května. Zase vyrazí až 15. června. Podle zástupců Českých drah musejí cestující počítat s komplikacemi. Důvodem je, že autobusy, které zajišťují náhradní dopravu, jedou do Tábora kvůli jejich častým zastávkám o deset až patnáct minut déle než vlaky. To se může negativně projevit v případě, že cestující v Táboře potřebují stihnout navazující spoje.
A Drvota tvrdí, že bude hůř. „Tato výluka není poslední, doporučujeme cestujícím, aby pečlivě sledovali pokyny dopravce a výlukové jízdní řády,“ podotýká. Výsledkem modernizace IV. tranzitního koridoru má být pozdější zvýšený komfort pro cestující.
„Modernizace navrhuje přestavbu tratě z Prahy do Českých Budějovic pro traťovou rychlost do 160 kilometrů za hodinu s úplným zdvoukolejněním,“ vysvětluje Drvota. Železniční trať Praha – Benešov u Prahy – Tábor – České Budějovice – Horní Dvořiště patří k nejdůležitějším v České republice. Spojuje aglomeraci hlavního města s Táborskem a jižními Čechami. Zároveň je významnou transevropskou železniční trasou sítě TEN-T na severojižní ose Balt – Jadran. Hraje důležitou roli ve výměně zboží mezi Českem a Rakouskem.
„Co se týká České republiky, hlavní práce na koridoru by měly být ukončené ke konci roku 2013, protože tehdy končí platnost Operačního programu Doprava, z něhož je tato stavba z části financovaná,“ říká Drvota. Petr Kocourek vidí nadcházející měsíce skepticky. „Podle mého to bude ještě divočejší než teď. Například u nás v Heřmaničkách počítají s přesunutím celého nádraží kvůli koridoru o několik stovek metrů dál,“ uzavírá Kocourek.