Most na Ostravu zbourají

Most před Karvinou, který poničila povodeň, půjde k zemi. Řidiče čekají krušné chvíle.

Řidiči, kteří jezdí z Karviné do Ostravy, se musejí připravit na velké komplikace. Most přes řeku Olši, který je přímo na hlavním tahu do krajského města, při květnových povodních praskl a hrozí jeho zřícení.
„Musíme ho zbourat. Nebude to ale najednou, ale natřikrát,“ potvrdila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová.
Úplná uzavírka mostu čeká na řidiče až za rok, ovšem opravovat ho začnou dělníci už nyní. „Řidiči musí počítat s tím, že po mostě budou jezdit už jen v jednom pruhu,“ uvedla mluvčí Karviné Šárka Swiderová. Most se sice neocitl na černé listině zastavených staveb ministra dopravy Víta Bárty, ale i tak nad jeho opravami visí otazníky. „Podle toho, kolik na opravu získáme peněz, se rozhodneme, zda do opravy mostu dáme najednou větší částku, nebo zvolíme levnější variantu. Tím by se větší část investic odsunula do budoucna. Pro řidiče by to však znamenalo častější opravy a dopravní omezení. Kolik budeme mít na opravu peněz, se dozvíme až v následujících týdnech,“ řekla Ledvinová. Práce potrvají do listopadu příštího roku.
Most v Karviné má stejný osud jako most v Bašce na Frýdecko-Místecku, který dělníci postavili také v roce 1961. Jejich slabým článkem je pilíř postavený v nejsilnějším proudu řeky. Oba mosty letošní povodně poškodily natolik, že se staly nebezpečnými a musejí se postavit znovu. „V první etapě stavebníci zbourají krajní část a řidiči budou jezdit jen v jednom pruhu. Toto omezení potrvá až do jara,“ řekla mluvčí Ledvinová. Druhé bourání se bude týkat druhé třetiny mostu a potrvá do června příštího roku. Dopravu budou řídit semafory. „Řidičům autobusů ale chceme ulevit v tom, že pro ně zřídíme zvláštní jízdní pruhy, aby mohli k mostu rychleji přijet,“ doplnila Ledvinová. Třetí etapa se řidičů dotkne nejvíce. Most bude tři měsíce neprůjezdný. „Jezdím denně do Ostravy do práce. Ale co se dá dělat, když most potřebuje opravit? Přece jenom spadnout s autem do Olše bych nechtěl,“ vyjádřil se karvinský řidič Vladimír Blažek. Objížďka povede po trase ulic Nový dvůr, Lipiny, Brožíková, Samoty a na silnici I/67. Výjezd bude řídit semafor. „Pro lidi, kteří budou chtít přes most jít pěšky, postavíme nouzovou lávku. Ta bude stát na pilířích horkovodu,“ informovala Ledvinová.
Podle statiků se musí most zbourat nejenom kvůli prasklému pilíři. „Odborníci zjistili, že v místě, kde most stojí, půda kvůli těžbě uhlí neustále klesá. Tohle musíme při návrhu oprav zohlednit,“ dodala Ledvinová.