Motoskijöring: za motorkou na lyžích

Student Jiří Mencák odkládá o víkendu učení a nasazuje helmu. Závodí na sněhu, na motorce a s lyžařem v závěsu.

Studuje lékařskou fakultu, aby se jako optometrista mohl starat o lidské oči. V zimě se ale brněnský student Jiří Mencák kromě zkoušek zajímá ještě o crossovou motorku, pneumatiky a český šampionát v motoskijöringu. Věnuje se totiž extrémnímu sportu, při němž jezdec na motorce až v devadesátikilometrové rychlosti za sebou táhne na laně lyžaře. Vyhrává nejrychlejší pár.

„Zkusil jsem si obě pozice, lyžaře i řidiče. Těžko říct, která z nich přináší větší adrenalin. Jako malý kluk jsem začal s motokrosem, v zimě mi ale závody chyběly, proto jsem před devíti lety poprvé zkusil motoskijöring,“ vzpomíná pětadvacetiletý Mencák.

Uznává, že jde o nebezpečný sport. Už i on totiž zažil vážné zranění. Při nehodě v tréninku mu spadla motorka na záda a nalomila mu obratel. Přesto nedokáže říct, která z pozic je náročnější či nebezpečnější.

„Záleží na počasí. Když je trať zledovatělá, má to složitější jezdec a lyžař si závod užívá. Naopak když je obleva, odpor lyží se zvyšuje a závod je pro lyžaře hrozně náročný. Také proto někdy lyžaři před sezonou trénují na mokré trávě,“ poznamenává rodák ze Žamberka.

Závodní trať má šest metrů na šířku. Ideální je deseticentimetrová vrstva uježděného sněhu. „Důležité je dobře odstartovat. Klíčové je také porozumění mezi jezdcem a lyžařem. Když se řidič snaží najít soupeřovo slabé místo a předjet ho, lyžař by měl dopředu tušit, kudy jezdec pojede. Nejhorší je, když spadne jezdec a lyžař to nestihne ubrzdit,“ říká Mencák.

Bramborová medaile

Letošní ročník motoskijöringového mistrovství čítal deset závodů. V celkovém bodování obsadil Mencák se svým lyžařem Jonášem Bergerem čtvrtou příčku z třiadvaceti posádek.

„S Jonášem jezdím letos poprvé. Vyhlídnul jsem si ho, protože je lehký. To je pro těžkého jezdce výhoda. Letos je také výjimečný rok v tom, že byly skvělé sněhové podmínky. Už dlouho jsem nezažil, že by se jely všechny závody, které byly v plánu,“ říká jezdec X–Sports racing teamu.

Většina závodů se každoročně koná v lednu a únoru na Vysočině či v Orlických horách. Protože ale pořadatelé chtějí do mistrovství nabrat další závodníky, plánují nová závodiště na jihu Čech a Moravy.