Muž, kterému to došlo

David Kirš

David Kirš Zdroj: Anna Vackova, E15

David Kirš
Specialista na on-line marketing David Kirš píše o tom, proč miliony vydělal až poté, co pochopil, že nemá smysl reagovat na okolí. Smysl má tvořit.

Vždycky jsem chtěl vlastní firmu. Pracoval jsem na různých manažerských pozicích, a když jsem dostal na starost firemní marketing, pronikl jsem do prostředí, kde jsem spatřil svoji šanci. Problém byl v tom, že jsem podnikal tak, jak jsem to viděl okolo sebe a jak jsem o tom četl. Jenže výsledek neodpovídal úsilí. A zatímco jsem se tak plácal, pomohla mi až krize ve vztahu – skrze ni jsem začal přehodnocovat i podnikatelské věci. Do té doby jsem si myslel, že se vše odehrává venku a já na to můžu nanejvýš reagovat. Najednou mi došlo, že je to obráceně – to, co se odehrává venku, reaguje na to, co se děje ve mně a jak přemýšlím.

V jedné z dřívějších prací jsem měl na starost rozesílání mailů v e-shopu, a tak jsem chtěl hromadně rozesílat maily. Když jsem ale začal studovat, jak se pošle 10 000 mailů, aby je někdo četl, nebo jak se buduje databáze, zjistil jsem, že u nás tyhle informace neexistují. A že skvělý software, který je k dispozici, neumí skoro nikdo používat. A tak jsem vyrazil do USA, kde jsem se to učil a celý rok o tom přemýšlel. Konečně to začalo dávat smysl. Člověk se chce podvědomě věnovat jen věcem, které mu prospívají nebo ho baví, nejlépe obojí. Normální byznys funguje tak, že oslovíte sto lidí a dva si něco koupí. To proto, že 90 procent obchodníků rovnou prodává, a přitom přeskočí dva klíčové kroky – nejdřív je třeba vzbudit pozornost a vybudovat důvěru. Takhle to nemusejí být dva lidé ze sta, ale klidně třicet.

Stále dokola rozhazovat sítě a přesvědčovat co nejvíc lidí o své pravdě je nejen vyčerpávající, ale hlavně drahé. Plošná reklama, která se na nás valí z billboardů a televize, je passé. Proto je třeba se zaměřit na ty, kteří už jsou připraveni. Je jich totiž mnohem víc, než si myslíte. A jak na to?

Nejdůležitější je vytvářet magnety, jež přitahují pozornost na lidi, kteří vás zajímají. Když jsem spouštěl projekt Email Academy, moje sdělení bylo: Zajímá-li vás e-mail marketing, na stránce emailacademy.cz běží zdarma videotrénink. A s kým tahle zpráva zarezonovala, šel se podívat. Když získáte pozornost – a to může trvat pár dní i měsíců – musíte klientovi ukázat, že našel, co hledal. A když to uděláte dobře, začne vám věřit. Až pak lze přejít k vlastnímu prodeji.

Za vším je láska

Pokud by potenciální zákazník u třetího kroku zjistil, že to, co mu prodáváte, je nesmysl a že to, co jste doteď dělal, je lež, stejně za pár měsíců skončíte. Lidi si to řeknou. Navíc byste nenaplnili čtvrtou důležitou část – doporučit dál. Jakmile vás lidi doporučí, přeskakujete bod jedna a částečně bod dva. Protože nejvíc peněz v marketingu se utrácí za to, aby se o vás někdo dozvěděl.

Po nějakém čase jsem pochopil, že soupeření a konkurence je jen námi vymyšlený konstrukt, představa. Ve skutečnosti žádná konkurence neexistuje, každý jsme jedinečný, a stejně tak naše firma. Když dvě firmy dělají totéž, není to totéž. Jsou v nich jiní lidé, jiné představy, jiný systém, a tudíž každá osloví trochu jiné zákazníky.

Každý máme své myšlenky, a je nás sedm miliard. A myšlenka je energie. Takže to, co nám běží hlavou, ovlivňuje nejen naše pocity, ale stav celého světa. Když šesti miliardám lidí běhají hlavou nesmysly a mají pocit, že tohle je špatně, ten by měl být zničen, toho chci porazit, výsledek odpovídá tomu, co vidíte kolem sebe. To, co nás drží zpátky, je náš strach, to, že se bereme moc vážně. Jakmile si tohle uvědomíme, zjistíme, že za vším, co v životě děláme, je láska. Na začátku jsem neměl nic takového v plánu – ale po dvou letech od „restartu“ jsem si řekl, že když jsem tohle nevěděl já, možná to hodně lidí neví taky. O to, co mi funguje, se teď dělím s klienty. Neříkám, že tenhle přístup je vhodný pro všechny. Ale jsou tu tisíce firem, kterým by to fungovalo taky. Nikoho nemůžete změnit. Jediné, koho můžeme změnit, jsme my sami. Pak se začne měnit vše ostatní.

David Kirš (34)

je zakladatelem skupiny Firem 2.0, jež se zabývají on-line marketingem a za poslední rok dosáhly celkového obratu přes
25 milionů korun. Aplikace a systémy jeho firem využívá přes 1200 firem, do jeho vzdělávacích programu EmailAcademy a Milionové impérium se zapojilo přes 2000 podnikatelů. Drží některé rekordy na českém internetu v prodeji info-produktů, jako je výnos z kampaně 2,9 milionu za 24 hodin či největší info-marketingová kampaň s výnosem 10,2 milionu korun.