Na začátku byla podkova

Podnik Jäkl Karviná dává lidem práci už dvaadevadesát let. Málokdo však tuší, že prvním zdejším výrobkem byly podkovy.

Ve společnosti Arcelor Mittal Tubular Products Karviná, známé jako Jäkl Karviná, vyrábějí dělníci trubky a profily. Ty může člověk vidět třeba na moderních obytných budovách, na přehradách, letištích, lodích, ale i na nábytku. Dnešní moderní společnost ovšem začínala podkovami. Nápravy a podkovy začali dělníci v Jäklově železárenském průmyslu vyrábět v roce 1910. Jméno dostaly podle kováře Jäkla z Rýmařova, od něhož podnik koupil patent. K výrobě podkov používali kováři železo prodávané na váhu. „Cena nového železa byla tehdy hodně vysoká, proto kováři většinou zpracovávali staré nepotřebné výrobky,“ píše ve své knize O historii Jäkl Karviná Stanislav Konkolski. Nové železo kupovali buď u obchodníků se železem, nebo přímo v železářských hamrech. Kdysi se podkovy od sebe lišily podle místa výroby. „V Evropě se tvar podkov podobal tomu dnešnímu,“ dodává Konkolski.
Koní ve městě ubývalo, lidé začali více jezdit v autech a dopravovat se po železnici. Podkovy tak v roce 1920 nahradila v závodě kola pro vagony. Rok 1931 pak patřil výrobě profilů. „Ty se mohou použít třeba na regály ve skladech nebo pro kostry kulis,“ vysvětluje Konkolski. Jäklovy profily používali řemeslníci i na konstrukci autobusů.