Ve společnosti Arcelor Mittal Tubular Products Karviná, známé jako Jäkl Karviná, vyrábějí dělníci trubky a profily. Ty může člověk vidět třeba na moderních obytných budovách, na přehradách, letištích, lodích, ale i na nábytku. Dnešní moderní společnost ovšem začínala podkovami.
Nápravy a podkovy začali dělníci v Jäklově železárenském průmyslu vyrábět v roce 1910. Jméno dostaly podle kováře Jäkla z Rýmařova, od něhož podnik koupil patent. K výrobě podkov používali kováři železo prodávané na váhu.
„Cena nového železa byla tehdy hodně vysoká, proto kováři většinou zpracovávali staré nepotřebné výrobky,“ píše ve své knize O historii Jäkl Karviná Stanislav Konkolski. Nové železo kupovali buď u obchodníků se železem, nebo přímo v železářských hamrech. Kdysi se podkovy od sebe lišily podle místa výroby. „V Evropě se tvar podkov podobal tomu dnešnímu,“ dodává Konkolski.
Koní ve městě ubývalo, lidé začali více jezdit v autech a dopravovat se po železnici. Podkovy tak v roce 1920 nahradila v závodě kola pro vagony.
Rok 1931 pak patřil výrobě profilů. „Ty se mohou použít třeba na regály ve skladech nebo pro kostry kulis,“ vysvětluje Konkolski. Jäklovy profily používali řemeslníci i na konstrukci autobusů.
Na začátku byla podkova
Podnik Jäkl Karviná dává lidem práci už dvaadevadesát let. Málokdo však tuší, že prvním zdejším výrobkem byly podkovy.