Nábřeží rozkopou bagry

„Ploužím se městem po výkopech,“ zpíval v roce 1982 Michael Kocáb s kapelou Pražský výběr. Platí to i po osmadvaceti letech. Sotva stavbaři otevřeli Národní třídu, už se jejich bagry chystají rozbíjet asfalt o kus dál, na Smetanově nábřeží u Národního divadla

Za tři měsíce uzavřou Smetanovo nábřeží. Jak zjistil týdeník Sedmička, výkopy a červenobílé zátarasy tam zůstanou téměř celý příští rok. Dělníci otevřou a opraví důležité technické tunely, které spojují Národní divadlo s Vltavou. A opravy čekají i Národní knihovnu.

Sbíječky se rozeřvou nejdříve u Národního divadla. „Opravovat se bude od 15. ledna do 15. prosince,“ potvrdil Miroslav Růžička z Národního divadla.
Doprava v centru tak dostane tvrdý úder. „Minimálně měsíc bude úsek kolem divadla úplně uzavřený, pak výkopy překlene provizorní most, po kterém budou jezdit auta,“ řekl Růžička.

Po mostě povede doprava z centra. V opačném směru se pojede Divadelní ulicí, která prochází podjezdem pod Národní třídou.

Tramvaje budou nábřeží objíždět mnohem déle. „Tramvajová výluka je zatím naplánována na dobu tří až čtyř měsíců, o podrobnostech se stále ještě jedná,“ řekla Eva Dydová z Dopravního podniku.

Klíčová linka číslo sedmnáct, která projíždí Prahou od severu k jihu, se uzavírce může vyhnout jen přes Národní třídu. „Národní třída, Spálená a Myslíkova se letos v létě opravovala také proto, aby tam mohla vést objížďka, která nám umožní opravit tunely,“ řekl Růžička. Pod nábřežím vedou z divadla k Vltavě tři katakomby, kterými mimo jiné proudí voda z řeky. Slouží k ochlazování budovy. Dvě z nich dělníci otevřou a opraví.

Tramvaje a auta se ale zřejmě budou muset vyhnout mnohem větší části Smetanova nábřeží. Podobnou opravu jako Národní divadlo plánuje i Národní knihovna.

Druhou fází, opravou křídla do Křižovnické ulice, bude příští rok pokračovat i rekonstrukce Klementina, sídla Národní knihovny. Definitivně totiž padly plány na výstavbu nové budovy Jana Kaplického na Letné, a tak se do starobylého areálu musí vejít stále více knih.

Klementinum chce opravit fasády, vodovod a kanalizaci. „Jednáme s magistrátem a dopravním podnikem o tom, že bychom také rádi využili uzavírky Smetanova nábřeží k urychlení opravy Klementina,“ vysvětluje Martin Vácha, ředitel Odboru investičního rozvoje Národní knihovny.

Knihovna jedná o možnosti uzavřít úsek mezi Palachovým náměstím a Národní třídou. „Kdyby se celé nábřeží uzavřelo najednou, mohla by se spojit oprava Klementina s potřebnou opravou kolejí,“ dodává Vácha.

O opravě trati v Křižovnické ulici se uvažuje už delší dobu, jedním z navrhovaných řešení byla i výstavba tunelu pro tramvaje, který by měl turistům usnadnit přechod Křižovnické. Právě v Křižovnické ulici se na hlavní pražské rozvody napojuje kanalizace a vodovodní potrubí vedoucí z Klementina. Tramvajová výluka by ale usnadnila i opravu fasády do Křižovnické ulice.

„Na fasádě jsou zavěšené troleje, pokud je v nich elektrický proud, nemůžeme postavit lešení nebo dokonce na něj pustit dělníky,“ vysvětluje Martin Vácha.

Dalším staveništěm, které zkomplikuje dopravu v centru, je Spálená ulice. Archeologický výzkum v okolí stanice metra Národní třída skončil 9. července, ale několikrát odložená stavba multifunkčního areálu Copacentra zatím nezačala.

„Zatím není jasné, kdy začneme stavět, bude potřeba přepracovat projekt kvůli archeologickým nálezům,“ vysvětluje mluvčí projektu Karin Cíčová. Na neurčito se tak stále posouvá uzavírka stanice metra Národní třída. Ta by měla trvat několik měsíců. Posledním uváděným termínem začátku stavby měl být začátek příštího roku.