Ikea expanduje i do arabského světa, již několik let jsou její prodejny k nalezení i v Kuvajtu, Spojených arabských emirátech a Saúdské Arábii. V posledně jmenované zemi se firma rozhodla ustoupit citlivosti obyvatel k náboženským otázkám a zákonům zakazujícím vyobrazování odhalené ženské pokožky. Oproti švédskému originálu z katalogu pro rok 2013 byly snímky vyretušovány.
Ve Švédsku vyvolal postoj Ikea nevoli. „Ženy nelze z reality vyretušovat,“ prohlásila ministryně obchodu Ewa Björling. Katalogy prý jsou „dalším smutným příkladem toho, jak pozadu je Saúdská Arábie na cestě k rovnoprávnosti žen a mužů“.
Podle mluvčí Ikea Ylvy Magnusson dodržuje koncern „jasný kodex“ rovnoprávnosti žen a mužů. Za saúdskoarabský katalog ale zodpovídá holdingová společnost Inter Ikea, jejíž vyjádření se deníku nepodařilo získat.
Šašek provokuje: Výlet do IKEA - provokatér pokořen profesionály
K cenzuře se Ikea uchyluje i v Rusku. Ze svých internetových stránek stáhla snímek čtyři lidí, kteří se na reklamní akci koncernu oblékli do kostýmů připomínajících punkovou skupiny Pussy Riot. Firma to odůvodnila tím, že se nechce nechat využít „k agitaci jakéhokoli druhu“.
Katalog Ikea se poprvé objevil v roce 1951. Nejnovější vydání má náklad 208 milionů kusů a je šířeno ve 43 zemích.
Nahoře švédské vydání katalogu Ikea, dole jeho saádskoarabská verze | Nahoře švédské vydání katalogu Ikea, dole jeho saudskoarabská verze