Nechceme žít ve smyčce, bouří se Hradečáci proti obchvatu | E15.cz

Nechceme žít ve smyčce, bouří se Hradečáci proti obchvatu

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Zkratka na Prahu uleví dopravě v centru jen asi o pět set aut denně. Rerezvované pozemky pro trasu za stovky milionů přesto v novém územním plánu zatím zůstávají.

Když Stanislav Sládek zjistil, že by mezi oběma jeho pozemky za Sládkovým kopcem měl vést obchvat, vyděsil se. „Máme tam deset hektarů pozemků. Koridor je podle plánu přetíná napůl,“ vysvětluje.
Náčrt trasy silnice, který začal kolovat mezi Hradečáky, překvapil nejen majitele pozemků. Lidé tam totiž chodí na procházky, venčí tu psy, jezdí na kole a v zimě na běžkách. O volnou přírodu hned na okraji města by tak kvůli výstavbě silnice přišli.

O obchvatu se dozvěděl ze vzkazu za stěračem

Jihozápadní obchvat, který by přímo spojil silnici ve směru od Budějovic na Prahu, není přitom žádná novinka. Jihočeský kraj o něm uvažoval už před čtyřmi lety. Tehdy trasa vedla dál od města. Letos při zpracování nového územního plánu dostali projektanti v zadání od radnice, aby s obchvatem znovu počítali. „Vadí nám způsob, jakým se o tom dozvídáme,“ říká Hradečák Zdeněk Kasper. Den před jednáním zastupitelstva, kde projektanti návrh představili, našel za stěračem svého auta lísteček, který ho na zásadní změny upozornil. Svolal proto některé sousedy, kteří mají v lokalitě také pozemky. Zjistil, že ani oni nemají o ničem tušení. „Přitom v materiálu bylo jasně napsáno, že návrh územního plánu vychází i z připomínek občanů a firem. Ale nikdo nic neví, nikdo s námi nejednal,“ zlobí se. Lidé, kteří odpovídali v anketě, o obchvatu také nic nevěděli.
Architekt Zbyněk Hartmann z odboru územního plánování tvrdí, že došlo spíš k nedorozumění. „Jihozápadní koridor nakonec vůbec nemusí vzniknout. Jde jen o surový návrh územního plánu,“ ujišťuje architekt. Vyjadřovat se k němu budou mimo jiné i ministerstva dopravy, životního prostředí nebo Jihočeský kraj a teprve potom také občané.
Podle Hartmanna budou moci lidé posílat připomínky a námitky až po upravení plánu, což může být zhruba za půl roku. Územní plán bude závazný až po zapracování připomínek a schválení zastupitelstvem.

Odborníci zjišťují, jestli je obchvat nutný

„Myslím si, že radní měli říct, jak to s tím územním plánem bude. Pak se diví, že se lidi zlobí, protože mají pocit, že se to před nimi tutlá,“ myslí si obyvatelka Hradce Hana Brožová.
O tom, jestli je odklon aut přímo na Prahu nutný, pochybují jak úředníci, tak členové městského výboru pro územní plán. Podle Zbyňka Hartmanna možná sám územní plán ukáže, že Hradec obchvat nezbytně nepotřebuje.
Předběžné výsledky průjezdnosti Hradce ukazují na to, že by jihozápadním obchvatem projelo jen pět stovek aut denně. Větší problém s dopravou vidí vedoucí stavebního odboru Bohumil Krejčí na přeložce přes Hamerský potok, kde jezdí asi patnáct tisíc aut denně.

Jihozápadní variantu lidé nechtějí

Tento problém by měl vyřešit východní obchvat města vedený od lesíku Fedrpuš až po Kanclovský most ve směru na Pelhřimov. A proti tomu nemají námitky ani oslovení lidé ani ochránci přírody. „Pokud by bylo šikovně vyřešené přemostění Hamerského potoka, tak bych v tom neviděl žádný problém,“ říká šéf jindřichohradeckých ochránců přírody Josef Vondráček. Stejně jako majitelé pozemků jihozápadně od Hradce ale odmítá stavbu obchvatu z druhé strany Hradce. „Je to jediný volný koridor pro přílet ptáků do městského parku. Byla by škoda obklíčit Hradec ze všech stran smyčkou,“ tvrdí.
Pokud by nakonec stavební firmy postavily všechny plánované obchvaty, město by bylo obklíčené silnicemi ze všech stran. Některým novým silnicím se ale nejspíš nevyhne. Například rezervované pozemky na severní okruh kolem Radouňky a Dolního Skrýchova připravili krajští úředníci a Hradec je do svého územního plánu musí převzít.
„Je logické, že se projektant snažil propojit severní okruh s jihozápadním, aby nová silnice jen tak nekončila,“ komentuje návrh plánu Vladimír Maryška, člen výboru pro územní plán. Připouští, že většina členů výboru považuje jihozápadní obchvat za nepodstatný a dává přednost dalšímu jednání o severním okruhu.
Podle Zdeňka Maryšky může dopravní situaci kolem Jindřichova Hradce hodně změnit i otevření dálnice z Českých Budějovic do Prahy. Bude proto záležet i na tom, kudy se budou Hradečáci na novou dálnici napojovat.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video