Nissan: Samořiditelná auta máme do pěti let, zastavit nás mohou úřady

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Stevan Sheets via Flickr (CC BY 2.0)

Technologii umožňující autům jezdit i bez lidského řidiče vyvíjí také japonská automobilka Nissan. Podle jejího šéfa bude připravena do roku 2020, Jestli ji ale lidé dostanou příležitost využívat, to záleží podle CEO firmy Carlose Ghosna také na úřednících po celém světě.

Podle Ghosna se samostatně navigovaná auta stanou dříve či později trendem. Výzvu pro firmu představuje i získání povolení k nasazení těchto vozů do běžného provozu. Právě regulace v různých zemích představuje jednu z překážek, jež může nástup této automobilové inovace zpomalit.

Z průzkumů trhu prý nicméně vyplývá, že spotřebitelé, obzvláště ti mladí, kteří trh v budoucnu ovlivní nejvíc, jsou tímto konceptem zaujati. Zároveň ocení také nízké či nulové emise a propojitelnost auta a dalších technických zařízení.

Vozidlo se tak má stát i místem s přístupem na internet či prostorem pro sledování filmů. Technologické inovace mají co nejvíce zprostředkovat činnosti a zážitky, na něž jsou lidé zvyklí z domova či z kanceláře.

Konzervativní řidiči

Přesto Ghosn uvedl, že řidiči ještě nejsou na samostatně jezdící auta plně připraveni. Ta mohou proměnit automobilový průmysl, ale „zákazníci jsou trochu konzervativní. To nás vede k obezřetnosti,“ cituje šéfa Nissanu server Phys.org. Firma proto zaměří technologie budoucnosti také na vylepšení požitku z řízení vozu. Například škálou elektronických asistentů. Lidského řidiče nechce Nissan nahradit za každou cenu a příliš brzy.

Automobilový průmysl se přesto na nástup samořiditelných aut začíná stále intenzivněji připravovat. Google není jedinou společností, která na potřebných technologiích a prototypech pracuje. Automobilky Mercedes, Audi a BMW například společně usilují o akvizici divize Nokia Here, která jim má pomoci ve vlastním úsilí vyrábět auta budoucnosti. Získaly by tím technologické řešení jejich navigace.