Registrace dronu: Kdo se musí registrovat? Kde se registrovat? | E15.cz

Nová evropská pravidla registrace dronů: na co si dát pozor

Jiří Liebreich

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

Pravidla pro pro létání s drony a modely letadel se v celé Evropské unii včetně Česka od 31. prosince 2020 zásadně změnila. A to jak pro hobby uživatele, tak pro profesionály. Co přináší nová legislativa? Na co si mají piloti dálkově řízených létajících strojů dát pozor?

Kde a jak registrovat dron

Registrovat musejí všichni, jejichž drony mají kameru. A také všichni, jejichž drony mají hmotnost 250 a více gramů. Jak? Přes nový registr Úřadu pro civilní letectví: dron.caa.cz. V něm se registruje jak provozovatele bezpilotního systému, tak jeho pilot. Může to přitom být tatáž osoba. Pilot musí v rámci registrace absolvovat školení a závěrečný test.

Registraci, školení i test je možné absolvovat zdarma on-line bez nutnosti osobní návštěvy Úřadu pro civilní letectví. Jakmile se provozovatel zaregistruje, obdrží unikátní identifikační číslo, kterým má povinnost viditelně označit své drony.

„Registrační číslo na dron umístíte buď formou nálepky, nebo jiným způsobem umožňujícím jeho snadnou identifikaci a rozeznání - registrační číslo lze například na dron i napsat,“ uvádí Řízení letového provozu. Pod tento státní podnik spadá celá agenda spojená s registracemi dronů i pilotů. Více detailnějších informací můžete nalézt na webu vytvořeném ŘLP: www.letejtezodpovedne.cz.

Jak vypadá test

Skládá se ze čtyřiceti otázek jednotných pro celou EU a jeho vyplnění zabere desítky minut. Časový limit je jedna hodina. Ale pozor - z ohlasů vyplývá, že se jedná spíše o náročnější test než nutnou „formalitu“. Minimální úspěšnost úřady stanovily na 75 procent: tedy alespoň 30 správných odpovědí ze 40 otázek. Po dokončení testu se uživateli nezobrazí, kde odpovídal chybně. Test nicméně může opakovat.

Kdy je nutné se registrovat a složit test

Nová pravidla - zahrnující mimo jiné registraci dronu a test pilota - začala platit od posledního dne roku 2020. Nyní je nutné každý ještě neregistrovaný dron nebo modelové letadlo před jeho prvním letem do restříku přihlásit. Stejně jak ti piloti, kteří tak ješě neučinili, se musí jednorázově registrovat a složit zkoušku. 

Výjimka se týká profesionálních pilotů - povolení pro komerční létání vydaná do konce roku 2020 zůstanou platná po celý rok 2021.

Jak vypadají nová pravidla pro létání

Vzniknou tři základní kategorie provozu dronů: otevřená, specifická a certifikovaná. Liší se účelem, hmotností a vybavením dronů. Podle toho se liší i míra regulace a požadavky pro jejich provozovatele. Většiny běžných uživatelů se týká první zmíněná kategorie, jež například pracuje se změněnou maximální výškou letu 120 metrů. Dříve byla stanovena na tři sta metrů.

Specifická kategorie zohledňuje například létání kolem letišť. Nejpřísnější certifikovaná kategorie byla vytvořena spíše s ohledem do budoucna - má regulovat sofistikovanější provoz. Nově vzniknou požadavky na technické parametry a vybavení dronů prodávaných v Česku, přechodně bude nicméně možné omezeně užívat i stávající, takto nevybavené, drony.

Kde smí drony létat

Minimálně zpočátku se výrazně nezmění pravidla pro to, kde piloti smí a nesmí v Česku létat. Na mapě Řízení letového provozu si můžete ověřit, zda pro místo, kde se chystáte létat, neplatí nějaké provozní omezení, například jiná minimální  nebo maximální povolená výška letu. Na mapě jsou také vyznačené oblasti, kde je létání s bezpilotními prostředky trvale zakázáno, nebo mohou přislušné orgány provoz v daném místě dočaně omezit. S úpravami míst, kde drony smí létat, se počítá do budoucna.

Hlavní přínos nového procesu registrace a testu spočívá především v jednotné legislativě napříč EU. Až dosud měl každý stát vlastní pravidla, kterými se piloti museli řídit. Létání na dovolené v zahraničí tak znamenalo buď složité studování lokální legislativy, anebo létání načerno, riskování pokut a zabavení dronu policií. Nově vzniklá legislativa bude jednotná pro celou EU. Státy ale mohou mít na piloty dodatečné požadavky.

Nejlepší snímky vyfocené drony v roce 2020 >>

„Evropská regulace nechává určení zakázaných nebo omezených prostorů na jednotlivých státech. Sjednocují se tak obecná pravidla létání, ale konkrétní prostory bude určovat stát a je k tomu stanoveno přechodové období,“ vysvětluje Hezký z ÚCL.

Novinek bude více

„Do budoucna by mělo každé letadlo vysílat svou polohu, identifikaci. K vidění by tak mohly být stejně jako letadla na službě Flightradar,“ řekla dříve deníku E15 Šárka Hulínská, šéfka oddělení pro integraci bezpilotních prostředků při ŘLP.

„Vzniknou geografické zóny, kde bude provoz regulován. Postačí se podívat na digitální mapu daného státu. Pravidla budou všude stejná. Pokud nebudete v zakázané zóně a budete registrován, létat si můžete stejně nad francouzským či českým polem,“ vysvětlila Hulínská. „Každý dostane unikátní číslo, bude ho mít u sebe a prokáže se jím stejně jako řidičákem policii. Pouze policie a Úřad pro civilní letectví vás mohou legitimovat,“ doplnila.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video