OBRAZEM: Berlínský U-Bahn funguje 120 let. Přežil světovou válku i rozdělení města
Jedna z nejstarších městských dopravních sítí světa slaví významné výročí. První soupravy začaly v berlínském U-Bahnu oficiálně jezdit 15. února 1902, přesně před 120 lety. Cestujícím teď slouží devět linek U1 až U9 o celkové délce přes 146 kilometrů.
Začátek výstavby U-Bahnu (zkratka Untergrundbahn značí podzemní dráhu – pozn. red.) se datuje do roku 1896. Od počátku se celá síť stavěla nejen pod zemí, ale i nad ní. Koleje mají jednotný „evropský“ rozchod 1435 milimetrů, avšak na linkách U1 až U4 jezdí vozy s takzvaně malým profilem, na ostatních s velkým profilem. Ve dvacátých letech minulého století se totiž začalo uvažovat o zásadním rozšíření sítě, které si vyžádalo využití velkého profilu.
Větší rozmach zažila síť po roce 1920 až do časů nacistického Německa. V době, kdy se v Německu dostala k moci strana NSDAP v čele s Adolfem Hitlerem, měl na další vývoj této dopravní sítě dohlížet architekt Albert Speer. Kvůli konání olympijských her v roce 1936 vznikla nová infrastruktura U-Bahnu, zahrnující například i linku metra, která vedla k olympijským závodištím.
Další zásadní milník nastal v roce 1961 se stavbou Berlínské zdi a rozdělením města na východní a západní část. Některé z linek byly rozděleny podle toho, jak Berlínem projížděly, a kritická místa byla pečlivě hlídána pohraničními strážníky NDR.
Mezi poslední stanice, které byly v rámci U-Bahnu otevřeny, patří zastávka Museumsinsel ve středu města nedaleko od slavné Braniborské brány.
Pohled na trať z čela soupravy – Masarykovo nádraží

Prohlédněte si historické fotografie z výstavby berlínského U-Bahnu