Obrazem: Podívejte se na opravenou vilu Tugendhat

Opravená vila Tugendhat - pohled ze zahrady

Opravená vila Tugendhat - pohled ze zahrady Zdroj: E15 Anna Vackova

Makasarová stěna
Opravená vila Tugendhat - pohled ze zahrady
Opravená vila Tugendhat - pohled z ulice
Pokoj s výhledem
Obývací pokoj s výhledem
14
Fotogalerie
Do zrestaurované vily Tugendhat v Brně se dnes podívali první hosté. Po dvou letech skončila její památková obnova za 156 milionů korun. Na slavnostní otevření přijeli i potomci původních majitelů a členové mezinárodního poradního týmu, který k opravám dával doporučení.

Za dobu restaurování jich bylo zhruba 40 a město jako investor je bralo velice vážně, řekl dnes novinářům šéf sboru, historik umění a restaurátor Ivo Hammer. Do vily dnes doprovázel svou ženu - nejmladší dceru stavebníků Danielu Hammer-Tugendhat.

Podle Hammera se většinu doporučení podařilo uplatnit, mnohdy přes právní a finanční těžkosti. Dílo, které restaurátoři a stavební firma odevzdali, podle něj odpovídá nejvyšším mezinárodním standardům. Jako příklad uvedl, že se do vily po letech vrátila část originální půlkruhové makasarové stěny, která vyznačuje jídelní kout. Badatel originál považovaný za ztracený našel díky studiu historických materiálů v menze právnické fakulty.

Primátor Roman Onderka (ČSSD) dnes výsledek památkové obnovy označil za splněný slib a fantastickou práci. Obhajoval také vstupné, které pro delší z okruhů činí 350 korun na osobu. Vilu Tugendhat podle něj nelze srovnávat s běžnými muzei a ani vstupné nemůže být stejně vysoké jako do památkových objektů, kam se při prohlídce zároveň vejde 100 či 200 lidí. V případě vily Tugendhat může prohlídková skupinka čítat nejvýš 15 až 20 jednotlivců. Veřejnosti se památka otevře 6. března.

Makasarová stěnaMakasarová stěna | E15 Anna Vackova

Vilu navrhl v roce 1928 významný německý architekt Ludwig Mies van der Rohe, majitelé se dovnitř nastěhovali v prosinci 1930. Už o několik let později zemi v obavě před nacismem opustili.

Ředitel správcovského Muzea města Brna Pavel Ciprian dnes architektonické řešení označil za radikální. Mies podle něj zrušil hranice mezi místnostmi i interiérem a exteriérem, a tak ovlivnil architekturu celého 20. století.