Obrazy jako sen i varování

Fantasy World je název souboru autoportrétů modelky Kati Rudlové. Díky počítači jim dala nový rozměr. K vidění jsou v mostecké galerii Zlatá trojka.

Most / Některé akty zavedou diváka do snové říše, jiné jej vyděsí. Záměrně. Šestatřicetiletá modelka a fotografka Kati Rudlová chce šokovat.

„Na jedné fotografii je v pozadí Černobyl, z nějž vystupuje mé zohavené tělo. Tím chci upozornit, co se stane, když nebudeme kontrolovat využívání atomové energie, jak je nutné,“ vysvětluje.
Na jiné fotografii její popálené torzo vystupuje z pozadí, kde je zachycený výbuch atomové bomby. Odkaz na konkrétní událost ani význam obrazu není to, co lidi uhodí na první pohled. Jsou to Katiny oči, místo nichž diváci koukají do propastné černé hlubiny. „Lidé si u nás řeknou, že se to stalo v Hirošimě a že je to daleko. Jenže taková katastrofa se může stát kdekoliv. Obraz jasně ukazuje, jak to dopadá, když lidé sílu atomu zneužijí,“ varuje žena, jež poslední léta žila ve Francii.

Jiný pohled na akt

Léta strávená v zahraničí jsou důvodem, proč práce Kati Rudlové v Čechách není příliš známá. Jako modelka začala fotit akty v roce 1998. „Tehdy nebyl internet a na focení aktů lidé koukali skrz prsty. Dobře to nevnímala ani moje rodina. Můj otec dodnes neviděl, co tvořím. Protože jsem ale uměla jazyky, mohla jsem shánět práci v zahraničí,“ popisuje své začátky modelka.

Při jednom focení se seznámila s francouzským fotografem a za láskou se i přestěhovala. „Tehdejší doba mě přinutila se zaměřit na cizinu. Ve Francii vnímali lidé nahé tělo zcela jinak než u nás. Proto mám webové stránky jen ve francouzštině a angličtině,“ vysvětluje mladá žena.
Do češtiny je nehodlá překládat ani teď, když se vrátila do Čech. „Anglicky umí dnes každý a obrázky mluví samy za sebe,“ vysvětluje umělkyně.

Ve většině případů, kdy je modelka i fotografkou, se dívky nejprve dostanou k modelingu a díky tomu začnou samy fotit. Kati Rudlová začala obráceně. Ve dvanácti letech dostala první fotoaparát a od té doby fotila neustále. „Milovala jsem chvíle, kdy jsem odcházela z fotolabu a vybírala nejlepší fotky, které jsem ukládala. Když jsem pak začala dělat modelku, můj francouzský přítel a fotograf v jedné osobě mě donutil pořídit si digital a začít se tvorbě věnovat pořádně,“ vzpomíná.

Kouzlo dokreslí grafikou

Autoportréty fotí ráda, protože „má modelku“ stále při ruce. Když s výsledkem není spokojená, ale fotka má určité kouzlo, přetvoří ji v počítači. „Někdy chci fotkou něco vyjádřit, někdy naopak nechám volné ruce svému podvědomí. Asi by se na to musel podívat psycholog, aby mi řekl, co v tom vězí,“ usměje se Rudlová. Všechna díla ale spojuje jediné, akt ženského těla. Že zachycují krásu nahoty zajímavě, potvrzují i snímky, které najdou lidé v knizeThe Mammoth Book of erotic Women.