Odborníci: Pro výstavbu nákupních center už v ČR není prostor

V Česku už téměř nezbývá prostor pro výstavbu nových nákupních center. Důvodem je například nasycenost trhu nebo menší koupěschopnost obyvatel. Shodli se na tom účastníci diskusního setkání Asociace pro rozvoj trhu nemovitostí.

„Výstavba velkých nákupních center pomalu přestává mít kvůli nasycenosti trhu smysl,“ řekl Karel Šmerák z developerské společnosti Unibail-Rodamco. Podle Karla Zemana z firmy ING REIM může v Česku vzniknout maximálně ještě deset úspěšných nákupních center.
Z hlediska objemu nákupních ploch je podle Zemana Česko stále zhruba na 80 procentech průměru Evropské unie. Pokud se ale zohlední i koupěschopnost lidí, je Česko už nad průměrem unie.

Potíže umocněné hospodářskou krizí se nevyhnuly ani obchodním centrům v Praze, která je z hlediska koupěschopné poptávky nad celorepublikovým průměrem. Zatímco na vrcholu stavitelského boomu v roce 2002 vzniklo podle údajů poradenské společnosti CB Richard Ellis v hlavním městě pět nákupních center, loni se otevřely brány dvou významnějších projektů. Letos se v metropoli žádné větší obchodní centrum neotevře. V roce 2012 už ale může výstavba nákupních center v hlavním městě znovu mírně oživit, uvedl Tomáš Drtina ze společnosti Incoma GfK.