Oracle za 1,5 miliardy dolarů získal další velkou cloudovou posilu

Nikdo nemá cloud tak kompletní, jako my, věří Larry Ellison.

Nikdo nemá cloud tak kompletní, jako my, věří Larry Ellison. Zdroj: Jan Sedlak

Oracle stihl koncem loňského roku oznámit další významnou akvizici, pomocí které se připravuje na budoucí konkurenční přetlak v cloudovém softwaru (SaaS). Firma Larryho Ellisona získala za 1,5 miliardy dolarů společnost Responsys a během první poloviny tohoto roku ji stáhne z burzy a začne s integrací do svého portfolia.

Pro Oracle je Responsys důležitý z několika důvodů. O tento akviziční cíl projevil veliký zájem také konkurent SAP, který došel až do závěrečné fáze vyjednávání a přihazování. Pro SAP by Responsys znamenal nejenom možnosti rozšíření vlastního cloudového softwaru, ale zároveň by získal svého dosavadního silného partnera pod jednu střechu. Oracle tak díky odkupu SAPu partnera přebírá, což je ostatně jeho poměrně častá akviziční praxe.

Responsys vytváří software určený zejména pro marketingové manažery a šéfy, pomocí kterého je možné spravovat digitální marketingové aktivity skrze různé kanály (e-mailový marketing, sociální sítě a mnohé další).

Přetahovaná o marketingové šéfy

Právě marketingoví šéfové mají hrát v budoucím IT velikou roli – očekává se například, že tito lidé budou během několika let za IT nástroje utrácet více než tradiční IT manažeři. Některé analýzy mluví o tom, že nástroje na digitální marketing budou do roku 2016 tvořit roční trh o velikosti 43 miliard (v roce 2013 to bylo 25 miliard).

Marketingový software představuje velké konkurenční bojiště na mnoho dalších let a velké IT firmy se na to připravují. Aktuální koupě Responsys v podstatě navazuje na významné loňské akvizice podobných společností. Oracle už za 935 milionů dolarů koupil firmu Eloqua, Salesforce.com si pořídil ExactTarget za 2,6 miliardy dolarů a Adobe za 617 milionů získalo Neolane.

Trh by měl být živý také v dalších měsících. Brzy o oznámení odkupu Responsys Oraclem například o více než 11 procent vzrostla cena akcií dalšího potenciálního odkupního cíle – společnosti Marketo. Kromě zmiňovaného Oraclu, SAPu, Salesforce.com a Adobe navíc v podobných aktivitách zbrojí také další velké IT firmy, třeba Microsoft či IBM.

Oracle začlení technologie Responsys do svého Oracle Cloud, přičemž významné propojení se dá očekávat zejména s produkty Eloqua a Marketing Cloudem. To, zda se brzy podaří skutečně „bezešvá“ integrace, se teprve uvidí. Velké firmy s tímto občas mají problém, každý koupený software totiž často pracuje a vypadá jinak. Dostupnost na českém trhu se dá očekávat, Oracle zde zejména skrze své partnery svůj cloud aktivně nabízí.

Responsys funguje od roku 1998 a na burzu vstoupil v roce 2011. Během té doby vzrostla cena akcií o více než 70 procent. Firma má přes tisícovku zaměstnanců, kteří by se nyní měli stát součástí Oraclu.