Pardubice s Hradcem mají spojit tramvaje

Hradecká radnice má na stole ambiciózní plán rozvoje města. Ten výrazně ovlivní Pardubice.

Nasednout v Pardubicích na tramvaj a pohodlně si zajet na výlet do sousedního Hradce. Že jde o bláznivý nápad? Ne tak docela. Hradečtí radní si totiž nechali zpracovat novou vizi rozvoje města pro příštích dvacet let a vítězný návrh architektů Tomáše Vymetálka a Patrika Kotase mimo jiné počítá se zavedením takzvané tram-trainové dopravy. Ta umožňuje kolejovým vozidlům přejíždět z železniční na tramvajovou trať. Má to zlepšit nejen dopravní situaci ve městě, ale i propojit Hradec s Pardubicemi.
„Lze tady ideálním způsobem využít hybridní tramvaj, která má menší poloměr kol a může z železnice bez problému sjet na trasu, která povede třeba středem městského bulváru,“ říká Vymetálek.

Hozená rukavice

Pardubice na podobný revoluční plán, který by lidem přiblížil novou tvář města v budoucích desetiletích, zatím marně čekají. Prý už ne na dlouho. „Nový územní plán chystáme i my. Zatím nechci prozrazovat podrobnosti,“ říká hlavní architektka Pardubic Petra Nacu.
Ta se nápadům kolegů z Hradce nebrání. „Budeme mít vlastní koncepci, ale určitě se zamyslíme i nad podněty, které vzešly z Hradce. Rozhodně bychom v budoucnu měli více spolupracovat. Region by tím jenom získal,“ tvrdí Nacu. Zamýšlené nízkopodlažní soupravy by měly jezdit hlavně po obvodu města a spojovat třeba centrum s letištěm. Navíc na příjezdových trasách se plánují záchytná parkoviště, ze kterých se lidé pohodlně tram-trainem dostanou na přestupní uzel odkud budou soupravy pokračovat po železnici do dalších měst. Celý projekt má pomoct vyřešit přepravu mezi dvěma největšími východočeskými městy.
„Propojení aglomerace Jaroměř, Hradec Králové, Pardubice a Chrudim kyvadlovou dopravou je důležité pro rozvoj celé oblasti,“ upozorňuje hlavní architekt Hradce Králové Petr Brůna.